Heb jij ook zoveel zin in de zomer als ons, maar heb jij ook nog wat winterkilo’s weg te werken? Hieronder vind de gouden tips om op een gezonde manier enkele kilo’s kwijt te spelen. 

1. Stel een doel

En zorg vooral dat het haalbaar is. Het is heel mooi dat je tegen de zomer 15 kilo kwijt wilt, maar het vooral realistisch zijn. Je hoeft niet meteen heel grote veranderingen aan te brengen, kleine tips doen veel: eet wat minder koolhydraten, snoep minder en probeer de volgende eenvoudige en haalbare tips.

2. Kom meer buiten

Leuk om te doen én het is de eenvoudigste manier om die winterkilo’s weg te werken. Lopen is prima, maar vergis je niet: ook met wandelen verbrand je veel meer calorieën dan je denkt. Vervang dat restaurantbezoek met je vriendinnen dus door een gezellige wandeltocht.

3. Voorzie gezonde snacks

Kun jij de chocolade of chips maar moeilijk laten? Zorg dan dat je altijd gezonde snacks hebt. Zin in dessert? Bestel liever een kom vers fruit in plaats van ijsjes of moelleux. Het draait allemaal om verstandige keuzes.

4. Kook meer zelf

Hoe je het ook draait of keert, zelf koken is dé manier om minder calorieën naar binnen te spelen. Gebruik verse en natuurlijke ingrediënten, zet veel groenten en proteïnen op het menu en beperk de hoeveelheid koolhydraten. Of maak het bij goed weer lekker gezond op de barbecue.

5. Drink veel water

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen, water is écht belangrijk voor je. Wissel af met thee, homemade soep en infused water.

6. Maak heerlijke salades

“Leuk, die eerste zonnige dagen, maar dan komt het besef: bijna bikinitijd!”, vertelt Ellemieke aan Feeling. Door een paar keer per week mijn avondmaal te vervangen door een salade, lukt het me elk jaar toch weer om die overbodige winterkilo’s op tijd kwijt te raken.”

Salades zijn ook een prima manier om meer groen te eten. Hoe groener een groente is, hoe meer chlorofyl er inzit, een stof die planten hun groene kleur bezorgt, de darmen en lever reinigt en voor meer energie zorgt. Chlorofyl zit in elke groene plant, struik, blad en alg, en dus ook in voedingswaren als:

  • Groene bladgroenten, zoals sla, rucola, spinazie, boerenkool, paksoi, andijvie en groene kool.
  • Groene vaste groenten, zoals broccoli, groene asperges, sperziebonen en spruitjes.
  • Grassen, zoals tarwegras en gerstegras.
  • Zaden en noten.
  • Algen, zeewieren en producten die daarvan gemaakt zijn, zoals chlorella, spirulina, Irish Moss, kelppoeder, kelpnoodles, nori, wakame en sushi-wraps.

7. Sla het ontbijt niet over

Uit onderzoek blijkt dat mensen die niet ontbijten, meer kans hebben op een buikje. Laat dat vet rond de vitale organen nu net het gevaarlijkst zijn. Vanaf nu sla jij het ontbijt dus niet meer over.

8. Varieer voldoende

Wil je die gezonde levensstijl graag volhouden, dan is het een kwestie van variëren. Enkel zo wordt het niet saai.

Meer tips voor een gezonde levensstijl: