We weten het eigenlijk allemaal wel: wie écht gezond wil doen, houdt het qua dagelijkse vloeistofjes best bij plain and simple plat water. Wie het na verloop van tijd wel gehad heeft met dat ene smaakje (nu ja.. smaakje), kan tegenwoordig echter ook terecht bij uitgebreid gamma aan bruiswater – al dan niet met een toegevoegd smaakje (denk: munt, citroen, framboos of zelfs appel en blauwe bessen) en dat zonder dat er één extra calorietje aan te pas hoeft te komen.

Jammer genoeg, klinken er van tijd tot tijd al eens kritische stemmen op die beweren dat bruiswater – in tegenstelling tot wat algemeen wordt aagenomen – helemaal niet zo gezond zou zijn. Zo zou het koolzuur in het water bijvoorbeeld niet alleen je tanden aantasten, het zou er ook nog eens voor zorgen dat je extra honger krijgt en vooral: het zou ervoor zorgen dat je lichaam de hydraterende kwaliteiten van water niet zo optimaal kan benutten als dat bij plat water het geval is.

Maar wat van al deze suggestieve legendes en verontrustende geruchten is nu ook effectief waar? We zochten het even voor je uit: 5 bruiswatermythes ontrafeld!

Mythe 1: bruiswater hydrateert niet even goed als plat water

Als we de laatste onderzoeken naar de hydratatie-levels van bruiswater in vergelijking met plat water mogen geloven, klopt deze mythe alvast niet. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken – en ook de gemiddelde voedingsdeskundige – zijn het erover eens dat ook wie voornamelijk bruiswater drinkt, even goed gehydrateerd zal zijn dan wie voor de platte variant kiest.

Waar de meningen dan weer wel eens over uiteen durven lopen, is over het feit dat niet eerder welk bruiswater ‘even gezond’ is. Amerikaans voedingsdeskundige Tamar Samuels, diëtiste en oprichtster All Great Nutrition, legt zo bijvoorbeeld fel de nadruk op de hoeveelheid mineralen die er in het gekozen bruiswater zitten: “De beste optie voor wie bruiswater wil drinken, is bruisend mineraalwater“, zo klinkt het beslist.

Volgens de FDA (n.v.d.r. de Amerikaanse tegenhanger van onze Federaal agentschap voor de Volksgezondheid) wordt mineraalwater gedefinieerd als zijnde ‘water dat niet minder dan 250 mg aan minerale zouten per liter bevat en dat bovendien afkomstig is van één of meer natuurlijke bronnen die leiden naar een dieper liggende, maar geologisch beschermde grondwatbron’.”

Wie mineraalwater van die soort drinkt, zou – in tegenstelling tot wat controversiële stemmen beweren – misschien zelfs wel eens beter af kunnen zijn, dan mensen die gewoon plat water drinken, omdat de mineralen die dit type water natuurlijkerwijs bevat, heel wat voordelen hebben voor de gezondheid: zo ondersteunen mineralen de werking van de spieren, helpen ze onze spieren ook herstellen na letsels of na (overmatige) vormen van inspanning, brengen ze balans in de verschillende vloeistof-niveaus in ons lichaam en ondersteunen ze ook ons zenuwstelsel.

Bepaalde mineraalwaters bevatten bovendien ook een aardige concentratie bicarbonaat, wat ons lichaam dan weer kan helpen om onze PH waardes op orde te krijgen.

Mythe 2: bruiswater tast je tanden en je botten aan

Eerst het goede nieuws: er is absoluut geen wetenschappelijk bewijs voor het feit dat koolzuurhoudend water je botten zou aantasten. Deze mythe is ontstaan op basis van een studie in 2006 die aantoonde dat oudere vrouwen die gedurende hun leven op vrijwel dagelijkse basis gesuikerde frisdranken nuttigden, een lichtjes lagere dichtheid van de mineralen in hun beenderen vertoonden. Vrouwen die het echter bij niet-gesuikerde varianten van bruiswater hielden, vertoonden die zachte erosie van de botten helemaal niet.

Dat koolzuurhoudend water je tanden kán aantasten, klopt in principe wel… hoewel. In elk geval is het zo dat koolzuur de zuurtegraad van het water omhoog helpt, wat slecht is voor je tandglazuur en dus op termijn kan leiden tot (over)gevoelige tanden. Toch behoeft deze uitspraak enige voorzichtigheid, want uit verschillende onderzoeken bleek immers al dat koolzuur een veel te zwak zuur is om de zuurtegraad van bruiswater tot ‘gevaarlijke hoogtes’ te laten oplopen.

Wat bruiswater dan weer wél flink zuurder kan maken zijn toegevoegde smaakstoffen. Vooral varianten met een citrus-smaakje blijken nefast: die bevatten naast koolzuur, immers ook nog eens een bepaalde dosis citroenzuur, wat de totale zuurtegraad een beetje de hoogte injaagt. Helaas: volgende keer dan toch maar gewoon gaan voor die natuurlijk bruisende variant in plaats van dat lekkere chaudfontaine met een zweem van limoen of pompelmoes ?

Mythe 3: SodaStreams zijn slechter dan flessenwater

Dat gewone bruiswaters – en vooral minerale varianten dan – gewoon helemaal gezond zijn, daarover kunnen we het nu wel eens zijn. Wat echter met die SodaStream-cans waarmee je je kraantjes- of platte flessen-water thuis zelf kan omvormen tot een bruisende variant?

Volgens de Amerikaanse Samuels hoeft ook daar niet per se een probleem mee te zijn, als je maar het juiste water gebruikt om je glaasje bruis te maken. Samuels zelf suggereert het gebruik van gefilterd water. Wie dat doet, kan volgens de voedingsdeskundige geen fouten maken, en kan soms zelfs beter af zijn dan met bruiswater uit flessen: “Sommige niet natuurlijke bruiswaters uit flessen kunnen water bevatten waar chemische additieven aan toegevoegd werden tijdens het productieproces. Wie z’n water zelf uitkiest, kan dat in elk geval al vermijden.”

Mythe 4: bubbels zijn slecht voor de maag

Een laatste vaakgehoorde mythe wat bruiswater betreft, is dat de bubbels niet goed zouden zijn voor maag en darmen. Ook dat blijkt niet echt te kloppen: hoewel bruiswater volgens Samuels misschien niet de beste optie is voor mensen met prikkelbaredarmsyndroom, reflux, zure oprispingen of andere gastro-intestinale klachten, is het voor mensen met een ‘normaal’ gestel een prima optie.

Terwijl er studies zijn die aantonen dat mensen die net zwaar gesport hebben, minder geneigd zijn om naar bruiswater te grijpen dan naar plat, zijn er weer andere die laten zien dat kinderen wiens ouders beschikken over een SodaStream-machine, beter gehydrateerd zijn dan anderen, zonder dat daar klachten zijn over een opgeblazen gevoel of prikkelbare darmen.

Of je al dan niet voor bruiswater wil gaan, zal dan ook voornamelijk afhangen van je eigen gestel en je persoonlijke voorkeur, dan van wat anders. Want één ding is zeker: slecht voor je gezondheid is het alvast niet. 

Mythe 5: van bruiswater krijg je honger

Tot slot, om af te sluiten met een iets minder positieve noot – jep, het spijt ons – gebiedt de eerlijkheid ons wel nog te vermelden dat onderzoeken aan de Birzeit University in Palestina hebben uitgewezen dat het drinken van bruiswater hongergevoelens in de hand werkt.

Wie dus een nakend dieet op de planning heeft staan, gaat voor de zekerheid misschien dan toch maar beter tijdelijk voor plat.

Lees ook:

BRON: Live Science / Healthline / byrdie.com