‘s Morgens ben je nog enthousiast over je groepsles na het werk, maar een keer thuis, heb je eigenlijk meer zin om die laatste nieuwe serie te bingen. Herkenbaar? Niet vreemd, er is een verklaring voor.

Doctoraatstudent Jeroen Van Cutsem van VUB heeft 60 mensen onderzocht om te bekijken welke invloed mentale vermoeidheid heeft op je fysieke gesteldheid. Hij deed dat door de onderzoekers eerst 45 minuten op hun computer te laten werken. Wat blijkt? Mentale vermoeidheid maakt dat onze hersenen moeizamer communiceren en dat heeft een impact op je sportprestaties.

Fysiek gezien verandert er nochtans niets als we mentaal moe zijn. “Er is geen verandering in hartslag, geen hogere bloeddruk en geen snellere verzuring meetbaar”, zo vertelde de onderzoeker in De Standaard. Maar de fysieke prestaties dalen én een fysieke inspanning voelt zwaarder aan.

Verder blijkt dat er geen verschil is tussen de getrainde en minder sportieve types. Volgens de onderzoeker zouden sporters niet beter bestand zijn tegen die mentale vermoeidheid.

Koffie

Verder ontdekten Van Cutsem dat cafeïne zorgt voor een betere communicatie in de hersenen. Een kopje koffie kan dus soelaas bieden. Belangrijk om weten: die fysieke inspanning helpt om die mentale vermoeidheid tegen te gaan. Toch te moeilijk? Overweeg dan om je sportsessies ‘s morgens in te plannen.

Meer over sport & gezondheid: