Kijk jij tijdens je restaurantbezoek ook altijd eerst even naar de dessertkaart? Geen slecht plan. Uit nieuw onderzoek blijkt namelijk dat je beter eerst een dessert kiest, je zou er minder calorieën door eten.

Onderzoekers aan de universiteit van Arizona en het Monterrery instituut voor Technologie in Mexico, bestudeerden de opbouw van een menu. De resultaten werden gepubliceerd in Journal of Experimental Psychology. Gedurende vier dagen werd de cafeteria op een universiteitscampus onder de loep genomen. De studenten konden aan een buffet eten kiezen, iedere dag werd de opbouw ervan veranderd. Terwijl mensen de ene dag eerst langs de desserten passeerden, kwamen ze die de andere dag pas als laatst tegen.

Fruit of cake

De deelnemers, 134 in totaal, hadden de keuze uit cheesecake (189 calorieën) en een verse fruitsalade (70 calorieën). De hoofdgerechten bestonden uit kipfajitas (307 calorieën) en fish en chips (795 calorieën).

Wat bleek? Mensen die eerst cheesecake kozen, namen daarna de kipfajita’s. Mensen die de fruitsalade namen, kozen fish en chips. Volgens de onderzoekers is de reden duidelijk: mensen willen hun zwaardere dessert compenseren met een lichtere maaltijd. Mensen die een licht dessert kiezen, willen eerder een zwaarder hoofdgerecht.

En dan nu het goede nieuws: de mensen die voor de cheesecake kozen, aten ongeveer 582 calorieën. De andere groep at maar liefst 830 calorieën, ondanks hun fruitsalade. De deelnemers die pas na het hoofdgerecht hun dessert kozen, aten tussen 683 en 743 calorieën. Zij veranderden hun hoofdgerecht dus niet toen ze het dessert al zagen. Dat is dus duidelijk, vanaf nu eerst de dessertkaart bekijken én wat wij vooral leren: zelfs een zwaarder dessert hoeft helemaal niet zo erg te zijn. 😉

Meer tips voor gezonde restaurantbezoeken:

  • Drink veel water, overdrijf niet met alcohol
  • Laat het brood voor wat het is
  • Bekijk vooraf de menukaart en bekijk of er gezonde gerechten zijn. Maak op voorhand je keuze, op die manier beslis je niet impuslief om toch een ongezondere maaltijd te kiezen.
  • Beperk je tot twee gangen: kies een voorgerecht of dessert.
  • Stop als je verzadigd bent. Vind je het verspilling? In veel restaurants kun je tegenwoordig restjes meenemen.

Meer onderzoeken over afvallen: