Zink is belangrijker voor je gezondheid dan je denkt. Als alles goed zit, krijg je het binnen via voeding. Maar hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op een zinktekort. En dat kan vervelend zijn, een zinktekort vertraagt je stofwisseling. Dit blijkt uit een onderzoek gevoerd aan de Universiteit van München.

Ontstekingen

Maar naast een vertraagd metabolisme is er meer. Een tekort aan zink kan ontstekingen veroorzaken en belemmert de opname van eiwitten. Bovendien is die vertraagde stofwisseling niet goed voor je maag- en darmstelsel. Hoe je merkt of je een zinktekort hebt? Vaak is een gebrek aan eetlust een kenmerk, maar je merkt het ook aan onderstaande symptomen.

Symptomen zinktekort

  • Afwijkingen aan nagels, huid
  • Buikloop
  • Sneller ziek
  • Nachtblindheid
  • Smaak- en reukverlies
  • Een zoute smaak in de mond
  • Voor mannen: problemen met vruchtbaarheid en/of verlaagd libido
  • Voor vrouwen: een verstoorde menstruele cyclus
  • Haarverlies of haaruitval
  • Wondjes die langzaam genezen

Denk je zelf een zinktekort te hebben, dan neem je best contact op met je huisdokter. Wil je een zinktekort voorkomen, dan zet je deze ingrediënten best vaker op het menu:

  • Oesters 
  • Melkproducten
  • Pompoenpitten
  • Lijnzaad
  • Cacao
  • Rood vlees
  • Pijnboompitten
  • Peulvruchten
  • Brood
  • Vis en zeevruchten

Meer gezonde tips:

(Bron: Margriet/Mens&Gezondheid – Beeld: Sézane)