Altijd al eens weten wat die low carb levensstijl van Pascale Naessens nu precies inhoudt? Dan is Puur & lichter de zomer door, de 10-dagen-challenge, je op het lijf geschreven. Tien dagen lang delen wij op onze website dagmenu’s en de beste tips & tricks van Pascale Naessens om het zelf te proberen. Wat je precies kunt verwachten, vroegen we haar zelf.

Na een zomer vol barbecues, ijsjes en cocktails snakken wij op de redactie naar een gezondere levensstijl. Samen met Pascale Naessens gaan wij de uitdaging aan om de zomer puur en lichter af te sluiten. Wil jij geen kilo’s kwijt? Doe dan zeker ook mee, voor extra energie en gezondere bloedwaarden.

Naast Pascale Naessens doet ook dokter William Cortvriendt mee aan de challenge. Samen brachten ze het boek Puur & Lichter uit. Hij gelooft net als Pascale Naessens niet dat minder eten en meer bewegen de sleutel zijn tot een slank leven. Lees hier nog eens wat volgens hen wel werkt. 

Wat houdt de 10-dagen-challenge precies in? 

Tijdens de 10-dagen-challenge kan iedereen kennismaken met de low carb levensstijl. Ik deel dagmenu’s, recepten uit het boek en tips. Bovendien krijg je een winkellijstje en is er een Facebookgroep waarin je vragen kunt delen, kunt leren van ervaringsdeskundigen of zelfs discussies aangaan. Op die manier kan iedereen die het graag eens wilt proberen, maar nog niet echt de moed vond, er nu eindelijk voor gaan. We hebben specifiek gekozen voor tien dagen, veel mensen eten zo nu en dan wel eens low carb, maar de voordelen voel je pas echt na een 5-tal dagen. Na 10 dagen zul je een enorm verschil voelen.

Voor degenen die de levensstijl nog niet kennen, wat houdt het ook alweer precies in? 

Het gaat om de zogenaamde low carb levensstijl. In tegenstelling tot wat sommigen zeggen, mag je wél koolhydraten eten. Zelfs broccoli of andere groenten bevatten koolhydraten. Het probleem is echter dat we bijzonder veel snelle koolhydraten eten. Boterhammen ‘s morgens, een pastasalade ‘s middags, aardappelen als avondmaal,… Als je eet volgens de low carb levensstijl, vervang je die snelle koolhydraten door gezonde vetten. Voor sommige mensen klinkt dat contradictorisch, maar door minder snelle koolhydraten te eten en meer vetten, ga je net vetten verbranden in plaats van koolhydraten. Gevolg is dat je afvalt, maar vooral ook dat je je beter in je vel voelt. 

De recepten lijken ons heerlijk, maar heeft manlief hiermee ook voldoende gegeten?

Absoluut, dat is een van de redenen waarom ik deze challenge wil. Er zijn heel wat vooroordelen, zo zou je nog honger hebben als je deze levensstijl toepast. Maar niets is minder waar. Wij eten lekker en veel, zo mag je gerust meer vetten eten, wij mijden de halfvolle of light varianten en kiezen voor de natuurlijke producten met al hun aanwezige vetten. Door die echte pure vetten te eten krijg je een vol gevoel. En geef je man gerust een dubbele portie. 

Wat zijn de andere redenen voor deze challenge? 

Ik hoor heel vaak dat mensen het graag eens proberen of zo nu en dan eens een receptje proberen. Dankzij deze challenge zijn mensen er tien dagen mee bezig, dan ontdek je écht de voordelen die het biedt. Daarnaast is het ook leuk om het samen te doen, je hebt niet het gevoel dat je er alleen voor staat, kunt tips vragen, recepten delen,… Alles wat je samen doet, lukt meestal beter. Vandaar ook die facebookgroep om dingen te kunnen delen. 

We weten natuurlijk al dat mensen met overgewicht afvallen dankzij de low carb levensstijl. Wat zijn die andere voordelen dan? 

Het heeft een hoop gezondheidsvoordelen. Zelfs wie geen kilo’s kwijt wilt, heeft echt wel baat bij deze levensstijl. In mijn laatste boek werkte ik samen met dokter William Cortvriendt. Hij zag bij zijn patiënten dat er al heel snel een duidelijke verbetering is van de bloed- en suikerwaarden. Bovendien krijg je er meer energie van. Je gaat het zelf merken na die tien dagen, je voelt je simpelweg beter in je vel. En dat is voor mij de belangrijkste motivatie. 

Voor wie is die challenge bedoeld? 

De challenge is letterlijk voor iedereen. Ik hoop vooral ook de mensen over de streep te trekken die flirten met het idee van de low carb levensstijl, maar er nooit echt toe komen. Letterlijk iedereen kan meedoen. En na die tien dagen zullen de twijfelaars merken dat het eenvoudig, snel en lekker is. 

Wat voor mensen die echt weinig tijd hebben? 

Gezond eten is altijd een kwestie van vers eten en tijd nemen om te koken. Als je écht geen tijd neemt om zelf eten klaar te maken, zul je daarna tijd moeten vrijmaken om ziek te zijn. Dat is nu eenmaal zo. Wel belangrijk: koken volgens deze levensstijl neemt minder tijd in beslag dan klassiek koken. Aardappels schillen, groenten stoven,… De meeste gerechten zijn eenvoudig en snel klaar. 

Ik hoorde ook dat je een boek hebt voor mensen die liever niet uitgebreid koken of lange boodschappenlijstjes maken. 

Klopt, in september komt mijn nieuwe boek ‘Nog eenvoudiger met 4 ingrediënten’ uit. Daarin staan allemaal gerechten die slechts 4 ingrediënten bevatten, perfect dus voor mensen die niet van heel uitgebreide recepten houden. Bovendien is het boek niet ingedeeld per hoofdstuk, maar wel per tijdsduur. Gerechten van 10 minuten, gerechten van 15 minuten, ovenschotels,… Wie nieuwsgierig is, moet zeker meedoen aan de challenge. Want de laatste dag van de challenge deel ik al enkele receptjes uit mijn nieuwe boek. Allemaal meedoen dus! 

Heeft Pascale Naessens ook jou weten overtuigen om mee te doen aan de challenge? Hou dan zeker onze website goed in de gaten, want vanaf 13 augsutus kan je hier dagelijks recepten en tips terugvinden. En vergeet je zeker niet aan te melden op Facebook!

 

Alvast enkele tips van Pascale Naessens: