Er zijn weinig dingen zo vervelend als in het midden van de nacht wakker worden en niet meer kunnen inslapen. Er is helaas geen gouden tip om de slaap terug te vatten, maar er zijn wel een paar dingen die je kunt vermijden. The Independent kreeg tips van slaapexpert Michael Breus. Volgens de dokter ga je liever niet naar het toilet als je ‘s nachts wakker wordt, tenzij het echt nodig is. “Je hartslag gaat onmiddellijk de hoogte in, zelfs door gewoon rechtop te zitten in bed. Door op te staan moet je hartslag terug vertragen om terug te kunnen inslapen, en dat gebeurt niet meteen.”

Irrationele angst

Bovendien zegt de slaapexpert dat veel mensen een irrationele angst hebben om hun uren slaap niet te halen. Slapen is levensbelangrijk, maar een nachtje te weinig slaap is nu ook weer niet het einde van de wereld, zegt hij. Als eerste instinct gaan mensen vaak meteen naar hun wekker kijken om de rekensom te maken. Maar ook dat raadt Breus af. “Kijk niet naar je klok en probeer te ontspannen. Een keer je gestresseerd of angstig bent, is het bijna onmogelijk om nog in slaap te vallen. Dus maak je hoofd leeg en laat het gewoon gebeuren in plaats van angstvallig te hopen dat je terug in slaap zult dommelen.”  

Meer tips voor een goede nachtrust:

  Bron: The Independent – beeld: Lovestories