Vitamine B12 vind je onder andere in dierlijke producten zoals melk en vlees. Het is essentieel voor de aanmaak van rode bloedcellen, je hersenen en zenuwstelsel en voor het vervoer van zuurstof naar je organen. Zowat 15% van de bevolking heeft een tekort. Maar hoe ontdek je dat?

Volgens de Gezondheidsraad hebben volwassenen dagelijks een hoeveelheid van 2,8 microgram vitamine B12 nodig per dag. Je haalt vitamine B12 voornamelijk uit vlees, kaas, vis en zuivelproducten. Meteen de reden waarom vegetariërs en veganisten vaker last hebben van een tekort. Een tekort leidt tot macrocytaire anemie, een soort van bloedarmoede. Je merkt een aantal signalen.

1. Je bent moe en duizelig

Mensen met een tekort aan vitamine B12 voelen zich vaak moe en duizelig. Daarnaast kun je ook last hebben om je evenwicht te bewaren.

2. Je hebt last van tintelingen

Vaak last van tintelingen in handen of voeten of zwakke spieren in je benen? Dan zou je weleens een tekort aan B12 kunnen hebben. Door het tekort werken je zenuwen namelijk minder goed.

3. Je onthoudt minder goed

Een tekort aan vitamine B12 gaat vaak gepaard met geheugenverlies. Ook concentratiestoornissen of oorsuizingen kunnen symptomen zijn. Ook afasie – moeilijk op je woorden kunnen komen – kan wijzen op een tekort aan B12.

4. Je huilt vaker of bent onrustig

Het tekort heeft niet enkel invloed op je fysieke gezondheid, ook mentaal kun je eronder lijden. Misschien voel je jezelf onrustig of huil je vaker, in ernstigere gevallen kun je zelfs een depressie of angststoornis krijgen.

5. Je hebt pijnklachten

Andere symptomen zijn gewrichtspijn, spierpijn en krachtverlies. Ook een ontstoken of gevoelige tong kunnen wijzen op een tekort.

Hoe voorkom je een tekort?

In principe haal je de vitamine uit dierlijke producten. Als vegetariër of veganist neem je best supplementen. Maar een tekort kan ook andere oorzaken hebben. Schrik voor een tekort, ga dan zeker langs bij je huisarts!

Meer over vitamines & mineralen: