Je wilt graag van dat buikje af, dus begint met tal van sit-ups. Kan helpen, maar is het echt nodig om buikspieroefeningen te doen als je dat buikje kwijt wilt?

Buikspieroefeningen

Buikspieroefeningen kunnen zeker helpen, maar je hoeft ze niet noodzakelijk te doen om dat buikje kwijt te spelen. Meer zelfs, de calorieën die je tijdens eender welke sport verbrandt, komen niet noodzakelijk van de spieren die je gebruikt. Door wandelen, dansen, fietsen, lopen of zwemmen, stimuleer je veel grotere spiergroepen én je verbrandt meer calorieën. En die kunnen net zo goed uit dat buikje komen.

Zo raak je dat buikje kwijt

Maar wat moet je nu doen om van dat buikje af te raken? Er zijn verschillende oorzaken voor een buikje. Voor een stuk is het afhankelijk van je genen, maar het heeft ook andere oorzaken. Dankzij deze tips, raak je het kwijt.

1. Je weegt te veel

Een eerste oorzaak is meteen logisch. Je weegt te veel en het buik slaat zich op rond je middel. Door af te vallen, verlies je gewicht, ook aan je buikzone. Een buikje kan wijzen op een verstoorde bloedsuikerspiegel. Volgens diëtiste Vivian Janssens moet je geen dieet volgen, maar wel gezonde keuzes maken. Verder moet je voldoende bewegen. Beweeg iedere dag minstens een half uur. Ga wandelen of neem de fiets.

2. Je hebt te veel stress

Stress is een belangrijke oorzaak van een buikje. Wanneer je stress hebt, maakt je lichaam het hormoon cortisol aan. Langdurig blootgesteld aan stress? Dan is de kans groot dat je meer buikvet ontwikkelt. (Het is ook de oorzaak voor zware bovenarmen.) Stop met piekeren en vermijd te veel stress.

3. Je slaapt te weinig

Als je te weinig slaapt, eet je meer en vaak ongezonder. Dat is niet vreemd, tijdens je nachtrust maakt je lichaam leptine aan, een hongerremmend hormoon. Daarnaast zorgt slaap dat je cortisolniveau (zie punt 2) in balans blijft. Maak dus werk van een goed slaapritme en laat je inspireren door het dossier dat we hierover samenstelden met slaapexpert Annelies Smolders.

4. Je eet te veel geraffineerde voeding

Graag je buikje kwijt? Vermijd bewerkte voeding. Door koolhydraatarm(er) te eten, verkleint je buik. Schrap alvast de snelle suikers van het menu en eet veel groenten. Wil je minder suiker eten? Lees dan hier de tips van Julie Van den Kerchove over de keto-levensstijl.

5. Je hebt een opgeblazen buik

Er zijn heel wat redenen voor een opgeblazen buik. (light) frisdranken met prik doen je buik opzwellen. Daarnaast zorgen bepaalde voedingsmiddelen voor een opgezette buik. Onder andere bonen, uien en kikkerwerten kunnen je een opgeblazen gevoel geven.

6. Je drinkt te weinig water

Water helpt je lichaam afvalstoffen af te voeren. Wil je een platte buik, dan is voldoende water essentieel. Moeilijk om genoeg water te drinken? Drink gemberthee (gebruik verse gember en verse munt) of proef een heerlijk infused water.

7. Je beweegt te weinig

Je hoeft dan misschien geen sit-ups te doen, toch is voldoende beweging belangrijk als je van je buik af wilt. Ga wandelen, overweeg lopen of probeer yoga. Alles is mogelijk, zolang je iedere dag minstens een half uurtje beweegt aan lichte intensiteit en twee keer per week 30 minuten intensief beweegt. Deze kleine tips helpen je ongetwijfeld.

Meer tips om van je buikje af te raken: