In een ideale wereld eet je altijd gezond en vertoef je drie keer per week in de sportzaal om intensief te trainen. Te weinig tijd en wil je weten wat nu écht het belangrijkst om af te vallen. Dan wil je dit even lezen.

Van Koolhydraatarm tot het Pioppi-dieet of keto. Er zijn ook dit jaar weer heel wat dieettrends om kilo’s te verliezen. Weinig koolhydraten, veel groenten, eiwitten en gezonde vetten op het menu. Al kun je op beide oren slapen als je toch eens zondigt, uit onderzoek van het Health and Welness Center van de universiteit van Colorado,  blijkt beweging toch belangrijker als je wilt afvallen.

1. Ga wat meer wandelen

Onderzoekers bekeek het gewichtsbehoud van mensen die binnen een jaar 14 kilo of meer verloren. Degenen die op gewicht bleven, deden dat voornamelijk door meer te bewegen. Het ging dan niet alleen over sporten, maar vooral ook over dat halfuurtje bewegen per dag. Het zit dus écht in kleine dingen: vaker de trap nemen, fietsen als je korte afstanden doet of vaker gezellig gaan wandelen.

2. Stoppen met jojoën

Volgens onderzoekster Danielle Ostendorf is dit een belangrijke stap in de strijd tegen het jojo-effect. “Door aan te tonen dat succesvolle afvallers vooral met lichaamsbeweging voorkomen dat ze weer aankomen, in plaats van door hun inname van het aantal koolhydraten chronisch te beperken, zijn we alweer een stap dichterbij de link tussen lichaamsbeweging en gewichtsverlies.”

3. Gezonde voeding blijft belangrijk

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat je meteen aan de koolhydraten en fastfood moet, als je sport. Die gezonde voeding is erg belangrijk voor je mentale én fysieke gezondheid. Maar het wil wel zeggen dat je gerust eens mag genieten van frietjes, pizza of lekkere pasta. Smakelijk!

 

Meer over gezonde voeding