In een ideale wereld eet je altijd gezond en ben je drie keer per week in de sportzaal om intensief te trainen. Te weinig tijd en wil je weten wat nu écht het belangrijkst om af te vallen? Dan wil je dit even lezen.

Van Koolhydraatarm tot het Pioppi-dieet of keto. Er zijn ook dit jaar weer heel wat dieettrends om kilo’s te verliezen. Weinig koolhydraten, veel groenten, eiwitten en gezonde vetten op het menu. Al kun je op beide oren slapen als je toch eens zondigt, uit onderzoek van het Health and Welness Center van de universiteit van Colorado,  blijkt beweging toch belangrijker als je wilt afvallen.

De eerste stap

De onderzoekers namen vooral het gewicht onder de loep van mensen die al kilo’s kwijt waren. Dat doe je door gezonde voeding te combineren met voldoende beweging.

Enkele tips: 

  • Drink voldoende water: we kunnen het niet vaak genoeg herhalen, wil je graag kilo’s kwijt, dan is voldoende water essentieel.
  • Zet veel groenten en fruit op het menu: zij vormen de basis van een gezonde levensstijl.
  • Eet weinig bewerkt voedsel en fastfood: fastfood zit vaak boordevol suikers en vetten. De beste manier om gewicht te verliezen, is door zelf te koken en gezonde ingrediënten te gebruiken.
  • Verminder je suikerinname: en dan hebben we het niet enkel over suiker uit koekjes of taart. Het is verrassend hoeveel voedingsmiddelen verborgen suikers bevatten. Eet minder koolhydraten, bewerkt voedsel en snoep, en je komt al een heel eind.

1. Ga wat meer wandelen

De onderzoekers bestudeerden het gewicht van mensen die in het afgelopen jaar 14 kilo of meer verloren. Degenen die op gewicht bleven, deden dat voornamelijk door meer te bewegen. Het ging dan niet alleen over sporten, maar vooral ook over dat halfuurtje bewegen per dag. Het zit dus écht in kleine dingen: vaker de trap nemen, fietsen als je korte afstanden doet of vaker gezellig gaan wandelen.

2. Stoppen met jojoën

Volgens onderzoekster Danielle Ostendorf is dit een belangrijke stap in de strijd tegen het jojo-effect. “Door aan te tonen dat succesvolle afvallers vooral met lichaamsbeweging voorkomen dat ze weer aankomen, in plaats van door hun inname van het aantal koolhydraten chronisch te beperken, zijn we alweer een stap dichterbij om de link te leggen tussen lichaamsbeweging en gewichtsverlies.”

3. Gezonde voeding blijft belangrijk

Natuurlijk wil dit niet zeggen dat je meteen aan de koolhydraten en fastfood moet, als je sport. Die gezonde voeding is erg belangrijk voor je mentale én fysieke gezondheid. Maar het wil wel zeggen dat je gerust eens mag genieten van frietjes, pizza of lekkere pasta. Smakelijk!

Meer over gezonde voeding