Heeft een gezond gewicht meer te maken met hoe je denkt dan met wat je eet? Steeds meer experts raden aan om te focussen op onze denkpatronen en minder op het tellen van calorieën.

8 x gewoontes die lonen

1. Plan

Overeten hangt vaak samen met onbewust eetgedrag. “Het kan lonen om jezelf te leren om maximaal zes eetmomenten per dag in te bouwen en om je snacks te plannen”, zegt Hella Van Laer. Klinisch psychologe Amber Van den Eynde deelt die mening: “Zondigen mag, maar liefst gepland in plaats van impulsief. Weten dat je op vrijdag een klein zakje chips gaat eten en op zaterdag een glas wijn mag, zorgt dat je ernaar kunt uitkijken en geniet zonder negatieve gevoelens die er vaak wel zijn als je een heel weekend zondigt zonder plan.” Een weekmenu opstellen kan een handige manier zijn om beter te plannen, net als meal prepping, een keer koken in het weekend zodat je gezonde opties hebt als het drukker wordt.

2. Word bewust

“Als ik mensen een eetdagboek laat bijhouden, zeg ik dat ze niks aan hun gewoontes moeten veranderen. Toch vallen ze er vaak door af”, zegt Hella Van Laer. “Omdat ze stilstaan bij onbewust eetgedrag dat anders onder de radar blijft en een tussendoortje laten omdat ze niet echt honger hebben.”

Lees ook: dé geheimen van een wetenschapper om gezond en gelukkig ouder te worden

3. Lees labels

Soms maken we keuzes die gezond lijken, maar dat niet per se zijn, zoals
kiezen voor granola met suiker ’s ochtends, of te veel olijfolie gebruiken vanuit de gedachte dat het gezonde vetten zijn: “Als je er te veel van gebruikt, is het moeilijker om het allemaal weer te verbruiken”, zegt Hella Van Laer. “Hetzelfde geldt voor zogenaamde gezonde slaatjes uit de supermarkt die baden in dressing, of met een berg pasta erbij.”

Lees ook: 5 x minder bekende dikmakers

4. Focus op slaap

“Mensen schrikken als ik zeg dat ze aan hun slaaphygiëne moeten werken”, zegt Hella Van Laer. “Slaaptekort kan ervoor zorgen dat je zelfcontrole enorm vermindert. Hoe meer uren je wakker bent, hoe meer uren waarin je kunt eten. Het is niet zo gek om dagelijks vijfhonderd onbewuste extra calorieën binnen te spelen omdat je te weinig slaapt en die boterham met choco daardoor extra lonkt.”

5. Zet snoep uit het zicht

Veel triggers hangen samen met een moment of context. Het is moeilijker om van de koekjes af te blijven als ze je aanstaren telkens als je een kop thee wilt maken. Dan kan het lonen om de koekjes te verplaatsen naar een kast die je minder vaak opentrekt. Zet wat je wilt eten hapklaar in het zicht en wat je niet wilt eten uit je zicht.

Lees ook: healthy én overheerlijk tussendoortje, de granola bars van Ellemieke Vermolen

6. Leer vallen en opstaan

“De meeste mensen zijn te hard voor zichzelf”, zegt Amber Van den Eynde. “Ze willen perfectie, en als ze toch zondigen, dan saboteren ze zichzelf door te denken dat ze het niet kunnen en het geen zin heeft. Het is kwestie van een goede balans vinden die je kunt blijven volhouden.” Die mening deelt ook Hella Van Laer: “Het is normaal dat je eetpatroon aanpakken met ups en downs verloopt. We zijn geen robotjes, en één fout staat niet synoniem met falen. Het is zaak om je motivatie voor ogen te houden en weer verder te gaan.”

7. Wees je reptielen brein te snel af

“Elke dag maken we tweehonderd keuzes over voeding, waarvan slechts een vijfde bewust gebeurt”, zegt Hella Van Laer. “Je reptielenbrein – het deel van je hersenen dat impulsief en instinctief op zoek gaat naar snelle bevrediging – denkt ook nog eens vijf keer sneller dan je menselijk brein. Meteen de reden dat je achteraf vaak ergens spijt van hebt. Het loont om aan de slag te gaan met strategieën uit de gedragspsychologie. Je boodschappen online doen zodat je minder ongezonde voeding koopt. Op voorhand plannen wat je op restaurant gaat eten. Van een kleiner bord eten. Groenten van je avondmaaltijd apart houden om klaar te hebben als rauwkost voor de volgende dag. Altijd drie gezonde noodsnacks achter de hand hebben voor als de honger toeslaat.”

8. Kies voor iets anderswat ook leuk is

We zouden het bijna vergeten in momenten van frustratie of verdriet, maar het leven is meer dan eten alleen. “Je kunt leren om te kiezen om naar muziek te luisteren, een tijdschrift te lezen of een spelletje Tetris te spelen”, zegt Hella Van Laer. Zelfde resultaat, minder schuldgevoel achteraf.

 

Meer tips om je brein te trainen en gezond af te vallen vind je in het gloednieuwe april-nummer van Feeling.

Lees ook: