Voel jij je de laatste tijd wat moe? Misschien heb je wel een ijzertekort. Ijzer is belangrijk omdat het je lichaam helpt afweerstoffen aan te maken. Tijd dus om wat vaker ijzerrijke voeding op het menu te zetten. Deze voedingsmiddelen zijn het rijkst aan ijzer.

Een ijzertekort herken je aan vermoeidheid. Bovendien kunnen er andere klachten zoals kortademigheid of hoofdpijn optreden. Twijfel je? Neem dan even contact op met je huisarts. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, dus zet regelmatig deze lekkere ingrediënten op het menu.

1. Rood vlees

Rood vlees is een van de belangrijkste bronnen van ijzer. Je haalt ijzer ook kip en vis, maar uit runds- of lamsvlees haal je het meeste ijzer. Natuurlijk is rood vlees niet zo goed voor je ecologische voetafdruk en kan overmatig gebruik weer andere problemen veroorzaken. Met mate eten dus.

2. Tofu

Wie liever geen vlees op het menu zet, krijgt ijzer binnen door regelmatig tofu op het menu te zetten.

2. Handvol cashewnoten

Er zijn ook andere – plantaardige – bronnen van ijzer. Wist je dat je uit een handvol cashewnoten heel wat ijzer haalt. Heerlijk in een salade of als snack.

3. Een gekookt ei

Ook uit een eitje haal je heel wat ijzer. Eet er groene groenten als groene kool of spinazie bij, en je hebt een stevige portie ijzer binnen.

4. Quinoa

Wist je dat je ook uit volkorenpasta of brood veel ijzer haalt? Nood aan afwisseling? Ook quinoa is een goede bron van ijzer. Wel belangrijk: kook je quinoa langzaam, anders kan het fytinezuur in de quinoa de opname van ijzer en mineralen verminderen.

5. Pompoenpitten

Pompoenpitten zijn heerlijk in je soep of bij een salade. Wist je dat een handjevol al voldoende is om 20% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer te eten? Bovendien zitten ze boordevol zink, magnesium, kopen en antioxidaten. Vaker een lepeltje toevoegen dus.

6. Pistachenoten

Pistachenoten zijn niet alleen gezond, ze bevatten ook nog eens vier keer meer ijzer dan andere noten. Eet ze als snack, strooi ze over je yoghurt óf verwerk ze in dit heerlijke taartje.

7. Donkere chocolade

Hoera! Een extra reden om te genieten van een blokje donkere chocolade. Want met één portie heb je al 20% van de aanbovelen dagelijkse hoeveelheid ijzer binnen. Het geldt wel enkel voor de pure chocolade.

Meer tips voor je gezondheid: