Vitamine D is belangrijk voor je gezondheid. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D, geen wonder dat heel wat mensen er in de herfst- en wintermaanden te kort van hebben. Zelf ontdekken of je supplementen nodig hebt? Dit zijn alvast enkele signalen.

Waarom heb je vitamine D nodig?

Vitamine D en calcium zijn belangrijk voor je botten. Vanaf ongeveer 35 jaar verlies je wat botmassa. En eenmaal in de menopauze gaat dat nog veel sneller. Gevolg: meer risicio op osteoporose of botontkalking. En dat is dan weer de oorzaak van de meeste pols-, wervel-, en heupfracturen. Bovendien speelt vitamine D een rol bij de spierfunctie. Door een tekort kun je spierzwakte of spierkrampen krijgen.

Om nog maar te zwijgen over het mentale aspect. Vitamine D zou de kans op depressies verkleinen, je beter doen slapen en je geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, seksuele activiteit en eetlust verbeteren. Volgens sommige onderzoekers zou het zelfs de kans op sommige kankers verkleinen.

Wie loopt meer risico op een tekort?

Door het wegblijven van de zon in herfst en winter, loopt iedereen kans op een tekort. Maar bepaalde groepen lopen meer risico:

  • Personen die een gastric bypass (vermageringsoperatie) ondergingen
  • Mensen met chronische darmontstekingen, chronisch nierfalen
  • Gesluierde vrouwen 
  • Bejaarden
  • Mensen met een donkere huid
  • Mensen die vaak uv-filters (bijvoorbeeld in dagcrèmes) gebruiken

Signalen van een tekort aan vitamine D

1. Je zweet overmatig

Zweet je zonder dat je een noemenswaardige inspanning hebt geleverd, dan is het nuttig te laten controleren of je vitamine D wel op peil is.

2. Je spieren voelen zwak

Voldoende ijzer is niet de enige belangrijke factor voor sterke spieren. Een tekort aan vitamine D maakt dat je je vermoeid en slap voelt. Binnen het half jaar jou je van je spierzwakte af zijn als je supplementen neemt.

3. Je hebt poreuze botten

Een tekort aan vitamine D vergroot en versnelt de kans op osteporose. Bovendien stop je rond je dertigste met het aanmaken van botmassa. Het is voor bijna iedereen onmogelijk om voldoende vitamine D uit voeding te halen. Voldoende daglicht en supplementen zijn belangrijk.

4. Je hebt chronische pijn

Heb je last van (subtiele) chronische pijn, dan is het nuttig te controleren of je een vitamine D-tekort hebt. Wist je trouwens dat spierpijn na een work-out vermindert door een vitamine D? Je spieren herstellen sneller.

5. Je voelt je somber

Voel jij je de laatste tijd wat neerslachtig? Een tekort aan vitamine D zou de oorzaak kunnen zijn. Meteen de reden waarom we ons op koude, donkere dagen somberder voelen.

Tips voor meer vitamine D

Ons lichaam maakt zelf vitamine D aan, door de blootstelling aan zonlicht. Hoe zorg je voor voldoende vitamine D?

1. Wandel dagelijks

Door dagelijks minstens 10 minuten te wandelen, zou je lichaam 200 keer meer vitamine D aanmaken dan door voedingsmiddelen. Trek dus die wandelschoenen aan en ga naar buiten. Wandelen heeft boven nog een heel wat andere gezondheidsvoordelen.

2. Pas je voeding aan

Toch hebben ook bepaalde voedingsmiddelen effect. Boter en eieren bevatten vitamine D, maar hier geldt natuurlijk: eet met mate. ook vette vissoorten als zalm of forel dragen bij aan je vitamine-D-gehalte.

3. Vitamines

Toch nog een tekort? In bepaalde gevallen is het nuttig supplementen te slikken voor een aanvulling van je vitamines. Bespreek dit met je arts.

4. Ga op reis

Oké, aangezien zonlicht dé tip bij uitstek is… Boek gewoon een ticket naar de zon! 😉

Meer tips voor de herfst: