Vitamine D is écht belangrijk voor je. Zonlicht is je belangrijkste bron voor de vitamine die je energie geeft. Dankzij deze tips heeft ook in de donkere maanden je lichaam voldoende vitamine D.

 Waarom heb je vitamine D nodig?

Vitamine D en calcium zijn belangrijk voor je botten. Vanaf ongeveer 35 jaar verlies je wat botmassa. Bij vrouwen beginnen botten zelfs versneld te ontkalken na de menopauze. Daardoor loop je meer risico op osteoporose of botontkalking. En dat is dan weer de oorzaak van de meeste pols-, wervel-, en heupfracturen. Bovendien speelt vitamine D een rol bij de spierfunctie. Door een tekort kun je spierzwakte of spierkrampen krijgen, daarom krijg je er ook nog eens een beter evenwichtsgevoel van.

Daarnaast zou voldoende vitamine D de kans op depressies verkleinen. Uit onderzoek blijkt dat het een vitamine-D-tekort het serotoninegehalte kan verlagen. Serotonine is een hormoon dat invloed heeft op je geheugen, stemming, zelfvertrouwen, slaap, seksuele activiteit en eetlust.

Verder zeggen verschillende onderzoekers dat vitamine D een positieve boost geeft aan ons immuunsysteem. En zou het zelfs de kans op verschillende soorten kanker kunnen verminderen.

Wie loopt meer risico op een tekort?

Reden genoeg dus om te zorgen dat je vitamine-D-gehalte hoog genoeg is. Door het wegblijven van de zon in herfst en winter, loopt iedereen kans op een tekort. Maar bepaalde groepen lopen meer risico:

  • Personen die een gastric bypass (vermageringsoperatie) ondergingen
  • Mensen met chronische darmontstekingen, chronisch nierfalen
  • Gesluierde vrouwen 
  • Bewoners van een woonzorgcentrum
  • Mensen met een donkere huid
  • Mensen die vaak uv-filters (bijvoorbeeld in dagcrèmes) gebruiken

Signalen van een tekort aan vitamine D

1. Je zweet overmatig

Zweet je zonder dat je een noemenswaardige inspanning hebt geleverd, dan is het nuttig te laten controleren of je vitamine D wel op peil is.

2. Je spieren voelen zwak

Voldoende ijzer is niet de enige belangrijke factor voor sterke spieren. Een tekort aan vitamine D maakt dat je je vermoeid voelt en dat je je slap voelt. Volgens onderzoekers kun je door vitamine D te slikken, binnen het half jaar van je spierzwakte af zijn.

3. Je hebt poreuze botten

Een tekort aan vitamine D vergroot en versnelt de kans op osteporose. Bovendien stop je rond je dertigste met het aanmaken van botmassa. Het is voor bijna iedereen onmogelijk om voldoende vitamine D uit voeding te halen. Voldoende daglicht en supplementen zijn belangrijk.

4. Je hebt chronische pijn

Heb je last van (subtiele) chronische pijn, dan is het nuttig te controleren of je een vitamine D-tekort hebt. Wist je trouwens dat spierpijn na een work-out vermindert door een hoog vitamine D-peil? Je spieren herstellen sneller.

5. Je voelt je somber

Voel jij je de laatste tijd wat neerslachtig? Een tekort aan vitamine D zou de oorzaak kunnen zijn. Meteen de reden waarom we ons op koude, donkere dagen somberder voelen.

Tips voor meer vitamine D

Ons lichaam maakt zelf vitamine D aan, door de blootstelling aan zonlicht. Hoe zorg je voor voldoende vitamine D?

1. Wandel dagelijks

Door dagelijks minstens 10 minuten te wandelen, zou je lichaam 200 keer meer vitamine D aanmaken dan door voedingsmiddelen. Trek dus die wandelschoenen aan en ga naar buiten. Wandelen heeft boven nog een heel wat andere gezondheidsvoordelen.

2. Pas je voeding aan

Zoals hierboven gezegd, maakt je lichaam dankzij natuurlijk zonlicht veel meer vitamine D aan. Toch is het nuttig ook je voedingspatroon aan te passen. Boter en eieren bevatten vitamine D, maar hier geldt natuurlijk: eet met mate. ook vette vissoorten als zalm of forel dragen bij aan je vitamine-D-gehalte.

3. Vitamines

Toch nog een tekort? In bepaalde gevallen is het nuttig supplementen te slikken voor een aanvulling van je vitamines. Bespreek dit met je arts.

4. Ga op reis

Natuurlijk zonlicht is nog steeds het best om je vitamine-D-gehalte op te krikken. Volgens ons is dit trouwens dé beste manier. 😉 Ga op reis, bezoek een zonnige bestemming, kom tot rust en breng vitamine D mee terug.

Meer tips voor de herfst: