Vitamine D is belangrijk voor je fysieke én mentale gezondheid. Je haalt het voornamelijk uit de zon. Is het nodig om na deze niet zo denderende zomer supplementen te nemen? Als je deze signalen herkent misschien wel.

Voel jij je tijdens warme zomerdagen energieker en vrolijker? Dat is helemaal niet vreemd. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Geen wonder dus dat heel wat mensen in de herfst- en wintermaanden een tekort hebben. Maar na deze niet al te warme zomer, is het misschien broodnodig snel een supplement te nemen.

Waarom heb je vitamine D nodig?

Je lichaam heeft het nodig voor de opname van calcium en fosfaat uit voeding. Het zorgt daardoor mee voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden en de werking en het herstel van spieren. Vanaf je 35e verlies je wat botmassa. Eenmaal in de menopauze gaat het zelfs nog sneller. Gevolg: meer risico op osteoporose of botontkalking.

Daarnaast zijn er nog de mentale factoren. Een tekort aan vitamine D vergroot het risico op een depressie, maar is ook nefast voor je stemming, zelfvertrouwen, libido en nachtrust.

Vitamine D tekort: dit zijn de symptomen

1. Je zweet overmatig

Zweet je zonder dat je een noemenswaardige inspanning hebt geleverd, dan is het nuttig te laten controleren of je geen tekort hebt.

2. Je spieren voelen zwak

Voldoende ijzer is niet de enige belangrijke factor voor sterke spieren. Een tekort aan vitamine D maakt dat je je vermoeid en slap voelt. Binnen het half jaar jou je van je spierzwakte af zijn als je supplementen neemt.

3. Je hebt poreuze botten

Een tekort aan vitamine D vergroot en versnelt de kans op osteoporose. Bovendien stop je rond je dertigste met het aanmaken van botmassa. Het is voor bijna iedereen onmogelijk om voldoende vitamine D uit voeding te halen. Voldoende daglicht en supplementen zijn daarom belangrijk.

4. Je hebt chronische pijn

Heb je last van (subtiele) chronische pijn, dan is het nuttig te controleren of je een vitamine D-tekort hebt. Wist je trouwens dat spierpijn na een work-out vermindert door vitamine D? Je spieren herstellen immers sneller.

5. Je voelt je somber

Voel jij je de laatste tijd wat neerslachtig? Een tekort aan vitamine D zou de oorzaak kunnen zijn. Meteen de reden waarom we ons op koude, donkere dagen somberder voelen.

6. Je behoort tot de risicogroep

Door weinig zonlicht, loopt iedereen een risico. Maar bepaalde groepen moeten extra opletten:

  • Personen die een gastric bypass (vermageringsoperatie) ondergingen
  • Mensen met chronische darmontstekingen, chronisch nierfalen
  • Gesluierde vrouwen 
  • Bejaarden
  • Mensen met een donkere huid
  • Mensen die vaak uv-filters (bijvoorbeeld in dagcrèmes) gebruiken

Tips om je vitamine D-gehalte op te krikken

Ons lichaam maakt zelf vitamine D aan, door de blootstelling aan zonlicht. Hoe zorg je voor voldoende vitamine D?

1. Wandel dagelijks

Door dagelijks minstens 10 minuten te wandelen, zou je lichaam 200 keer meer vitamine D aanmaken dan door voedingsmiddelen. Trek dus die wandelschoenen aan en ga naar buiten. Geniet van de zon (als die er is).

2. Pas je voeding aan

Toch hebben ook bepaalde voedingsmiddelen effect. Boter en eieren bevatten vitamine D, maar hier geldt natuurlijk: eet met mate. ook vette vissoorten als zalm of forel dragen bij aan je vitamine-D-gehalte.

3. Neem een supplement

Toch nog een tekort? Dan In België zou een groot deel van de bevolking een tekort hebben. Bespreek met je arts welk supplement je best neemt.

Meer gezonde tips: