Hilde Demurie is voedingsconsulente en begeleidt mensen naar een gezondere levensstijl. Gezonde voeding is essentieel voor lichaam en geest. Haar gouden tips verzamelt ze in het boek ‘Vrolijk Gezond’. Aan Feeling.be verklapt ze drie dagen lang alvast tips voor een gezonde levensstijl. Vandaag legt ze uit waarom hoge cholesterol niet noodzakelijk slecht is.

Weinig energie? Zorg dan voor een hogere cholesterol!

Weinig energie? Misschien is je cholesterolgehalte wel te laag. Klinkt erg verrassend, maar een te lage cholesterol kan je moe maken.  Maar er is meer: een te lage cholesterol kan zelfs gevaarlijk zijn voor de gezondheid en vaak ook dodelijk.

 Wat is Cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof. Je lichaam gebruikt cholesterol om cellen, hormonen en gal te maken. Het maakt cholesterol aan in de lever wanneer dit nodig is. Daarnaast neem je cholesterol op uit de voeding, al is dit maar een heel klein percentage.

Hoeveel is goed voor je?

De doorsnee-waarde van de ideale cholesterolspiegel voor volwassenen is 250 mg/dl en niet de maximum voorgestelde 190 mg/dl, die door de farmaceutische industrie wordt aanbevolen. Cholesterolwaarden van 300-350 mg/dl komen veelvuldig voor en kunnen zelfs als normaal worden beschouwd. Ben je erg moe? Misschien is je cholesterolgehalte lager dan 200mg/dl.

Wat zijn de eigenschappen en het nut van cholesterol?

  1. Cholesterol is de grondstof voor het belangrijkste stresshormoon, cortisol. Cortisol zorgt voor de activering van de energiestof ‘glucose’ en het mineraal ‘kalium’, dit zijn twee substanties die al onze mentale en fysieke activiteiten reguleren. Cortisol zorgt ook voor het stillen van bloedingen. Daarnaast stabiliseert het de hartfunctie en de bloedsomloop en heeft het eeen opmonterend effect. Bovendien remt het de cellulaire woekeringen, met andere woorden remt cholesterol dus kankercellen!
  2. Cholesterol is de stof waaruit vrouwelijke en mannelijke geslachtshormonen worden gevormd, substanties die verantwoordelijk zijn voor specifieke vitale functies, voor de opbouw van spieren en botten en voor de regulering van de slaapbehoefte.
  3. Cholesterol is de grondstof voor vitamine D, die verantwoordelijk is voor de gezonde opbouw van botten en gewrichten.
  4. Cholesterol zorgt dat de specifieke functies van alle organen worden gegarandeerd.

Gezonde voeding

Kies altijd voor gezonde en pure voeding. Een gezond ontbijt: fijngesneden witloof met een spiegelei, beide gebakken in (geklaarde) karneboter. Om duimen en vingers bij af te likken.

Toch ongerust over je cholesterolwaarden? Bezoek dan zeker je huisarts voor meer informatie.

Meer over gezonde voeding: