Sommigen gaan het graag horen, anderen (die al jaren aan het diëten zijn) misschien wat minder. Maar volgens Traci Mann, docente Psychologie aan de Universiteit van Minnesota in de Verenigde Staten, haalt diëten weinig uit. Moeten we nu dansen of wenen?

Traci Mann bestudeert al twintig jaar eetgewoontes, zelfbeheersing en diëten. Ze is ervan overtuigd dat een dieet niet werkt en dat is niet de schuld van de mensen die op dieet gaan. Want volgens haar kan wilskracht niet op tegen de drie biologische veranderingen die zich tijdens een dieet voltrekken.

Schuld van de biologie

 1. Je brein werkt je tegen

De eerste is neurologisch: als je een dieet volgt, ben je veel gevoeliger voor het zien, ruiken en denken aan voedsel. Je hersenen staan er op scherp voor, en alles ziet er lekkerder uit. Datgene wat je probeert te weerstaan, wordt onweerstaanbaar.

2. Je hormonen werken je tegen

De tweede verandering is hormonaal: naarmate je meer lichaamsvet verliest, verandert de verhouding tussen de verschillende hormonen in je lichaam. Het niveau van de hormonen die je helpen om je verzadigd te voelen, neemt af en dat van de hormonen die je hongerig maken, neemt juist toe. Dus loop je meer kans om honger te hebben en minder kans om je verzadigd te voelen bij dezelfde hoeveelheid eten.

3. Je matabolisme verandert

De derde verandering is metabolisch: je spijsvertering vertraagt. Als je op dieet bent, gebruikt je lichaam de calorieën die het binnenkrijgt op een zo verantwoord mogelijke wijze: heel zuinig dus. Dat zou perfect zijn als je letterlijk stierf van de honger, maar niet als je wilt afvallen. Als het lichaam een manier vindt om met minder calorieën te functioneren, wordt het ‘teveel’ opgeslagen voor later. In de vorm van vet.

Al die moeite voor niets? Misschien moeten we dan toch maar eens naar de fitness- of boksclub gaan.

Lees hier tips voor een goede work-out:

Beeld: Getty Images