Liever geen boter gebruiken om in te bakken? Olie is een goed idee. Maar welke olie gebruik je nu best om mee te koken?

Dat gezonde vetten horen bij een gezond dieet, weet je ondertussen al. En dat de ene omega de andere niet is, las je hier ook al. Maar hoewel heel wat olies gezond zijn, gebruik je ze daarom niet perse om te koken.

Welke olie gebruiken om te koken?

Niet iedere olie is geschikt om mee te koken. Olie heeft namelijk een maximumtemperatuur waarop het gebruikt mag worden. Wordt ie warmer, dan zal dat de smaak en voedingsstoffen beïnvloeden én kan het zelfs schadelijke stoffen afgeven. Wil je het gezond houden? Houd dan volgende regel in het achterhoofd: zet minder omega 6 op het menu en meer omega 3!

Olie met omega 3 om mee te bakken

  • Olijfolie: Het is de favoriet van onder andere Pascale Naessens, en is uitermate geschikt om mee te bakken. Ook perfect om mayonaise te maken, op salade te gebruiken of om toe te voegen aan je homemade hummus. Bovendien bevat het omega 3 en is het daarom echt gezond.
  • Avocado-olie: ook deze is perfect om mee te koken.

Deze olie gebruik je liever niet

Zonnebloem-, maïs-, en arachideolie vermijd je liever. Zij bevatten omega 6 en zijn daarom ontstekingsbevorderend.

Hoe bewaar je jouw olie?

Je zet je olie best niet in de koelkast, als je hem eruit haalt kan ie verdund worden door condensatie in de fles. Geef hem een donkere plek in een kast op kamertemperatuur.

Andere gezonde vetstoffen

Naast olie kun je ook andere vetten op het menu zetten. Een handvol noten is bijvoorbeeld een prima tussendoortje, een avocado is een gezond vet en is heerlijk in je salade en vette vis (makreel, forel, zalm…) is lekker én gezond.

Wat met frituren?

Te vaak frituren doe je liever niet. Toch een keertje doen? Gebruik dan een plantaardige olie zoals zonnebloemolie. Ook olijfolie is een optie, maar kies dan niet voor extra vierge.

 

Meer gezonde tips:

(Openingsbeeld: GettyImages)