We vinden gezond eten steeds belangrijker. Maar hoewel de wil zeker aanwezig is, loopt de praktische kant van de zaak nog wel eens spaak. Dat ondervond ook Steffi Vertriest toen ze enkele jaren geleden besloot gezonder te leven. De Antwerpse twintiger gooide haar levensstijl 180 graden om. Ze begon te sporten, optimaal te ontspannen en gezond te koken. Ze goot haar tips in het boek ‘De Gezonde Goesting’ en nu is er het vervolg: De ‘Meer Gezonde Goesting’ bevat nog meer tips, recepten en oefeningen. Aan Feeling verklapt ze drie dagen lang enkele van haar gouden tips. Vandaag vertelt ze ons hoe we bewuster kunnen eten.

Mindful eating

Mindful eating wint steeds meer aan interesse en helemaal terecht! Als je vaker stil staat bij wat je eet en de manier waarop, maak je betere keuzes en verteer je ook beter. Maar hoe doe je dat nu juist? Hier enkele tips die je kunnen helpen om meer bewust te eten.

1. Leg je gsm aan de kant

Stop met multitasken en concentreer je tijdens het eten vooral op je maaltijd. Dat gebeurt niet zo gauw. Hoe vaak plannen we niet een lunch-meeting, eten we van achter onze desk, lezen we een magazine of – de meest frequente – checken we onze smartphone tijdens het eten? Op deze manier ontgaat het eten ons en genieten we er niet meer van. Voor je het weet is die ganse reep chocolade op en eigenlijk hebben we er zelfs niet écht plezier aan gehad. Daarnaast lees je de signalen van je lichaam veel beter als je niet afgeleid bent. Om bijvoorbeeld te weten wanneer je verzadigd bent.

Lees verder op de volgende pagina

1 2 3
bekijk op één pagina