We vinden gezond eten steeds belangrijker. Maar hoewel de wil zeker aanwezig is, loopt de praktische kant van de zaak nog wel eens spaak. Dat ondervond ook Steffi Vertriest toen ze enkele jaren geleden besloot gezonder te leven. De Antwerpse twintiger gooide haar levensstijl 180 graden om. Ze begon te sporten, optimaal te ontspannen en gezond te koken. Ze goot haar tips in het boek ‘De Gezonde Goesting’ en nu is er het vervolg: De ‘Meer Gezonde Goesting’ bevat nog meer tips, recepten en oefeningen. Aan Feeling verklapt ze drie dagen lang enkele van haar gouden tips. Vandaag vertelt ze ons hoe een goed ingedeelde koelkast ons gezonder doet eten.

Gezond eten vraagt niet enkel wat planning, ook een georganiseerde keuken kan een wereld van verschil maken. Het nodigt uit om te koken en het doet je bewuster omspringen met voedsel. En dan heb ik het niet enkel over je aanrecht en de voorraadkast, ook in je koelkast kan je een aantal stappen ondernemen om die zo efficiënt mogelijk in te richten. Dat brengt niet enkel mentale rust mee, het nodigt ook nog eens uit tot gezonder eten.

1. Een ‘snack-schap’

Wat je in huis hebt dat eet je en dus willen we liefst gezonde snackjes ter beschikking hebben. Hoe vaak trek je wel niet de koelkast open wanneer je een hongertje voelt opkomen? Wanneer er dan gezonde dingen voor het rapen liggen, nodigt dat meteen uit! Een goeie reden om een speciaal snack-schap te voorzien. Hier kunnen voorgesneden groentjes, kerstomaatjes, voorgekookte eitjes, blauwe bessen en aardbeien staan bijvoorbeeld. Heb je kinderen? Zorg dan dat het snack-schap zich op hun hoogte bevindt. Zo zullen ze meer geneigd zijn om de gezonde snacks te kiezen.

Lees verder op de volgende pagina

1 2
bekijk op één pagina

Meer tips? Je leest ze in ‘Méér gezonde goesting‘, vanaf 21 maart te koop. (24,99 euro) Of bekijk haar programma ‘De Gezonde Goesting’ vanaf 21 maart, elke woensdag om 11, 17 en 23 uur op njam!

Meer tips voor in de keuken: