De eerste maand van het nieuwe jaar is om en wie weet heb jij je goede voornemens al (voor een stuk) waargemaakt. Ben jij die feestkilo’s succesvol kwijtgespeeld, maar wil je ze zeker niet meer terug, dan hebben wij voor jou enkele tips.

Nu januari is afgerond, is de verleiding er om die goede voornemens te vergeten. Wil je die kilo’s die je wel al kwijt bent, niet terug zien verschijnen, dan lees je deze valkuilen best even.

1. Dat ene stuk taart kan nu wel…

Je eerste kilo’s zijn verdwenen, je hebt neen gezegd tegen heel wat verleidingen. Je bent terecht heel trots op jezelf. Laten we dat vieren met… een lekker glas cava. En dat ene stukje taart moet nu wel kunnen, toch? Uiteraard mag je eens zondigen, het gevaar dreigt echter dat je naast dat glas cava en dat ene stukje taart ook terug een koekje neemt bij de koffie, en die extra lepel saus bij dat vlees kan ook niet zoveel kwaad, toch? Wil je voorkomen dat de kilo’s er terug aanvliegen, houd je dan aan je gezonde voedingsvoornemens. Tip: hou een voedingsdagboek bij. Zo kun je gerust eens zondigen, maar houd je het wel het overzicht. Want al die kleine beetjes samen maken wél een groot verschil.

2. Het is nu toch al verpest…

En als je die eerste kilo’s hebt gevierd met die cava en taart, laat de moed dan niet hangen. Een van de grootste fouten van jojoërs is het idee ‘het is al verpest’. Maar we kunnen je geruststellen, het is niet verpest. Begin gewoon terug opnieuw met je goede voornemens. En dan bedoelen we niet morgen of maandag, maar gewoon nu meteen. Tip: gun jezelf af en toe een plezier en voel je daar NIET schuldig over. Daarna is er helemaal niets verpest en ga je gewoon terug door.

3. Je probeert een nieuw dieet

Je bent succesvol afgevallen door Pascale Naessens’ methode te volgen of omdat je Weight Watchers probeerde. Tot je opeens leest dat een celeb in Hollywood heeft beslist dat enkel nog babyvoeding of soep eten hét geheim is om die kilo’s te verliezen. Het mag verleidelijk zijn om een nieuw dieet te proberen dat ‘dé manier is om af te vallen’, het werkt niet. Bovendien heeft het écht geen nut om jezelf uit te hongeren: je lichaam kan heus wel een tijdje met minder eten, het is bedoeld om ons te beschermen tegen hongersnood. Na die ‘hongerperiode’ zorgt ons lichaam vanzelf weer voor een reserve voor een volgende ‘hongersnood’ die eraan komt. Daarom dat je waarschijnlijk meer bijkomt dan dat je afviel. Tip: eet gezond en heb geduld. Blijvend afvallen doe je niet door een extreem dieet te volgen.

4. Je beloont jezelf fout

Zoals gezegd… Het is gevaarlijk om jezelf te belonen met een glas cava of stuk taart. Maar dat geldt niet enkel voor je dieetdoelen. Jezelf een glas rode wijnen gunnen na een zware werkdag, een behaalde deadline vieren met een viergangenmenu of dat half uurtje in de fitness belonen met een bezoekje aan de frituur… Je doet het liever niet. Er zijn heel wat andere leuke beloningen die niets met eten te maken hebben. Een zware werkdag beloon je met een warm bad, die deadline vier je door samen gezond te koken met je partner en na dat half uur fitness heb je een aflevering van je favoriete serie verdient. Tip: zoek een beloning die bij jou past: een nieuwe outfit, romantische wandeling of gezellig uitje geven evenveel of zelfs meer voldoening dan dat glas wijn.

5. Je kiest te vaak voor light

Je kiest gezonde opties en probeert niet té veel calorieën te eten. Dat is mooi, maar al je producten vervangen door een light variant is een slecht idee. Het bevat misschien wel minder calorieën, vaak bevat het meer koolhydraten (die worden omgezet in suiker) of eiwitten. Bovendien raakt je lichaam en brein in de war: het volume is er wel, de inhoud niet. Tip: zet veel groenten en fruit op het menu. En kies natuurlijke voeding, bewerkte lightproducten laat je liever achterwege.

6. Je multitaskt

Natuurlijk wil je wel diëten, maar tegelijkertijd wil je voldoende tijd overhouden voor het werk, de kids en je boeiende sociale leven. En liefst van alles wil je ook nog af en toe voor de televisie hangen. Multitasken is toch geen goed idee. En daar zijn meerdere redenen voor: eerst en vooral bezorgt het je stress, je weet niet meer waar je hoofd staat en creëert chaos. En die stress is vermoeiend én slecht voor je lijn. Daarnaast eet je liever niet snel voor de tv of tijdens het werken. Door niet te focussen op je maaltijd, eet je veel meer omdat je totaal niet doorhebt dat je voldaan bent. Tip: wil je tijd besparen, doe dat dan door gericht boodschappen te doen met een lijstje en op voorhand gerechten te bereiden en klaar te zetten in de koelkast. Eten doe je niet voor de tv. Wil je toch écht multitasken? Klets dan bij met een vriendin tijdens een gezellige wandeling of shopnamiddag, want dat is wél beter dan bijpraten op restaurant of achter een lekker glas wijn.

7. Je weegt je op de verkeerde momenten

Je was vorige week dolenthousiast toen de weegschaal -1 kg aangaf. Nu je deze avond op de weegschaal stond, kon je wel janken. Al dat harde werk voor niets?! De kilo is gewoon terug. Nu is het misschien verleidelijk om op te geven, toch zet je beter even door. Want morgen kan de weegschaal terug iets anders vertellen. Wat je at, hoeveel je dronk, hoeveel je sliep, op welk uur je op de weegschaal je ging staan… Ze kunnen allemaal een invloed hebben op je gewicht. Tip: ga NIET ieder uur op de weegschaal staan, maar kies een vast moment in de week. En houd rekening met deze tips. 

8. Je varieert niet of te weinig

Je eet gezond, zet veel groenten en fruit op het menu en beweegt voldoende. Je houdt een maand vol en bent TERECHT heel trots. Enige probleem: je hebt je vaste weekmenu’s en je sportdoelen blijven dezelfde. Wil je het volhouden? Zorg dan voor variatie: zoek lekkere recepten om te proberen, verander eens van sport of routine en je zult zien: je raakt het niet beu én het is nog eens gezonder ook. Tip: probeer ieder weekend één nieuw recept en verander iedere maand iets in je sportroutine.

9. Je slaapt niet voldoende

We vallen in herhalen, maar het is écht belangrijk als je wilt afvallen. Je slaap laten is géén goed idee. Je lichaam raakt ontregeld, je hebt meer zin in ongezonde snacks en je valt niet af. Tip: ga op een vast uur slapen en sta op een vast tijdstip op. En zorg dat je voldoende slaapt.

Meer tips om die goede voornemens vol te houden:

(Openingsbeeld: For Love & Lemons)