Graag enkele kilo’s kwijt? Dan is de kans groot dat je regelmatig op de weegschaal staat. Op zich niets mis mee natuurlijk, al kan het ook een vertekend beeld geven. Hoe vaak ga je nu best op die weegschaal staan?

Het Nederlandse Voedingscentrum zegt dat regelmatig wegen een goede manier is om te controleren of je gewicht goed zit. Al wordt er toegevoegd dat het zeker niet dagelijks nodig is. Het is voldoende om één keer per week tot één keer per maand op de weegschaal te staan. Bovendien is het belangrijk steeds hetzelfde tijdstip aan te houden. Weeg je bijvoorbeeld telkens op maandagochtend, vlak na het opstaan. Merk je dat je gewicht stijgt, dan kun je op je voeding letten.

Vertekend beeld

Let wel op: sla niet meteen in paniek als je eens een keertje een paar honderd gram meer weegt. De weegschaal durft al eens een vertekend beeld te geven. Zo weet je natuurlijk dat sporten heel gezond is, maar het kan wel zorgen dat het cijfer op de weegschaal de hoogte in schiet. De reden? Je lichaam maakt spierweefsel aan. En spieren wegen meer dan vet. Toch is het net een goed teken: spiermassa verbrandt meer calorieën, niet alleen tijdens het sporten, ook als je lichaam in rust is. Je verbrandt dus automatisch meer calorieën als je meer spieren hebt. Laat je dus niet ontmoedigen als het cijfer op de weegschaal niet meteen naar beneden gaat, kans is groot dat je vetmassa is gedaald.

Lees verder op de volgende pagina

1 2
bekijk op één pagina

Meer tips voor een gezond gewicht: