Zitten is het nieuwe roken“, wordt wel eens gezegd. Dus we moeten massaal meer gaan bewegen. Maar wat als je een bureaujob hebt en noodgedwongen veel uren al zittend spendeert? Neurobioloog Roger Sperry verklapte zijn tips aan Goop. Je ontslag geven is gelukkig nog niet nodig, dankzij deze tips draai je de effecten van een hele dag zitten om.

We zouden allemaal meer moeten bewegen. Want mensen die té veel zitten, leven minder lang volgens onderzoekers. Bovendien zijn er linken met ziektes als obesitas, diabetes en zelfs sommige vormen van kanker. “Er zijn twee belangrijke problemen aan ons zitten: ten eerste bewegen we allemaal te weinig, we zouden meer fysiek moeten werken. Daarnaast nemen we door stoelen, zetels, computers,… een verkeerde zithouding aan. Die kan pijn en ongemakken veroorzaken.”

“We spenderen veel tijd achter onze computer, ons hoofd naar voren gebogen. Die houding veroorzaakt pijn in nek en rug. (Lees hier nog eens de tips van een chiropractor om rugproblemen te vermijden.) En zelfs kleine kinderen zijn nu al bezig met smartphone. Maar dat is het niet enige probleem van een slechte zithouding. Wie met gekruiste benen zit of telkens een slechte houding aanneemt, maakt daar onbewust een gewoonte van. Je lichaam past zich aan en je spieren worden korter.

Een probleem van onze moderne samenleving, we zijn allemaal te veel aan het tokkelen, swipen en scrollen in onze vrije tijd. We zouden daar perfect iets aan kunnen doen. Maar wat dan met onze kantoorjobs? “Ik raad patiënten altijd aan om iedere 50 minuten even recht te staan en te stretchen of te bewegen. Kijk niet naar je scherm, maar geef je ogen ook even rust. Drink ondertussen een glaasje water en ontspan even. Als je naar buiten kunt, is dat altijd een goed idee.”

Zelfs als je best actief bent en ’s avonds nog gaat sporten, is het écht belangrijk om overdag regelmatig even de benen te strekken. Want de negatieve effecten van een dag lang zitten, zijn niet op een halfuurtje beweging per dag uitgewerkt. Maar welke sporten kies je nu best als je gaat? “Probeer sporten of oefeningen te kiezen waarmee je hele lichaam in beweging is. Zwemmen, yoga of pilates zijn bijvoorbeeld prima opties.”

Meer tips voor een gezonde levensstijl: