Beweging is zowat de makkelijkste manier om aan je gezondheid te werken. Toch moeten we eerlijk zijn: de motivatie is vaak ver zoek. Geduld is belangrijk: een overzichtje met hoe lang het duurt vooraleer je die sportresultaten ziet. Zolang je het volhoudt natuurlijk.

Eerst en vooral, wil je graag nieuwe sportdoelen stellen houdt dan rekening met enkele tips.

  • Kies iets dat je graag doet: geen wetenschap nodig om te beseffen dat je het dan beter volhoudt.
  • Zoek een maatje: zo kun je elkaar motiveren op momenten dat de motivatie ver zoek is.
  • Stel haalbare doelen: dat je van 0 keer sporten naar 3 keer in de week intensief sporten gaat, is een utopie. Dat kunnen we alvast verklappen. Een app zoals Start to run met Evy Gruyaert kan je helpen op een gezonde manier je doelen te behalen.
  • Maak voor jezelf een lijstje: met daarop je sportdoel én de redenen waarom je het wil bereiken, want ook dat werkt motiverend natuurlijk.

Tijd dus om te beginnen met dat haalbaar doel. Natuurlijk wil je liefst vanaf morgen een strak getraind lichaam waarop geen rolletje te bespeuren is. Maar ook dat werkt helaas niet. Zie je na een week nog geen resultaat in de spiegel? Geen zorgen. Personal trainer Ella Marton verklapte aan Women’s Health hoe lang het duurt vooraleer je de eerste resultaten ziet.

De eerste maand

De eerste maand is de zwaarste, je moet nog wennen aan je nieuwe voornemen. Op dit moment is een goede planning voor je nieuwe sportroutine cruciaal. Pas ook je voedingsgewoontes aan. Start je pas met sporten, dan merk je waarschijnlijk wel al een spiertoename, een vermindering in lichaamsvet en meer kracht. De zogenoemde ‘newbie gains’ tellen als je een starter bent, dan is er uiteraard ook veel ruimte voor verbetering. Het is een kwestie van je schema goed volhouden.

Na drie maanden

Dit is de periode waarin je veranderingen écht begint te merken. Het gaat dan niet alleen over gewichtsverlies, maar ook je zou je over het algemeen fitter moeten voelen. Heb je jezelf ook een voedingsplan opgelegd, dan zou ook je vetpercentage serieus gedaald moeten zijn. Na drie maanden doe je best en evaluatie. Het is tevens een uitgelezen moment om je sportroutine bij te schaven. Opbouwen is de sleutel tot succes. Bovendien mag het niet saai worden. Tijd dus om eens iets nieuws te proberen of jezelf uit te dagen met extra oefeningen.

Na zes maanden

Als alles goed gaat, ben je nu helemaal ingewerkt en kost je gezonde levensstijl je geen moeite meer. Als een van je doelen afvallen was, zou je nu al serieus wat gewicht moeten verloren hebben (Dit is natuurlijk afhankelijk van je startgewicht, je lichaamsbouw, je nieuwe gewoontes en de gewoontes die je voordien had). Het is belangrijk je metabolisme draaiende te houden. Dat kun je doen door je voedingsplan nog eens onder de loep te nemen.

Extra tips:

Naast voeding en beweging spelen ook andere factoren een belangrijke rol voor je gezondheid. Neem dus ook deze tips mee:

  • Neem voldoende nachtrust: slaap je onvoldoende, dan val je moeilijker af. Bovendien is je hongergevoel veel groter.
  • Eet voldoende proteïnen: je voelt je langer verzadigd en het helpt bij je spieropbouw. Je moet al een zeer intensief niveau sporten om shakes of proteïnerepen nodig te hebben. Haal het vooral uit voeding.
  • Drink voldoende water: je weet het ondertussen wel, maar het is écht belangrijk voor elke cel in je lichaam. Je blijft gehydrateerd, hebt langer een voldaan gevoel én het geeft je metabolisme een boost.

Meer tips voor een gezonde start van 2020: