Wandelen is écht heel gezond voor je. En als je voldoende wandelt, kun je er zelfs gewicht mee verliezen. Maar hoeveel moet je nu eigenlijk écht wandelen om kilo’s te verliezen?

Wandelen is niet alleen goed voor je lijn. Ga jij regelmatig wandelen? Lees dan zeker deze 17 redenen waarom het zò gezond is. 

Er zijn ondertussen tal van studies die het bewijzen: dagelijks wandelen vermindert het riscio op diabetes type 2, hartaandoeningen, dementie en sommige types kanker. 10 minuten wandelen per dag is voldoende om het risico op vroegtijdig overlijden te verminderen met 15%. Redenen genoeg dus om de wandelschoenen aan te trekken. Toch nog een extra excuus nodig? Wandelen helpt je afvallen. Maar hoeveel moet je dan stappen?

Calorieën verbranden

Er is geen eenduidige formule om te bepalen hoeveel je moet wandelen om gewicht te verliezen. Het aantal calorieën dat je verbrandt is namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Zo spelen je lichaamstype, gewicht en spiermassa een belangrijke rol, maar ook hoe regelmatig je wandelt, hoe snel je wandelt en of je bergop loopt,…

Gemiddeld genomen geldt het volgende. “Een vrouw die ongeveer 60 kg weegt en 5 km per uur stapt, verbrandt zo’n 60 calorieën per kilometer. Stap je aan 6,5 km per uur, dan verbrand je zelfs 70 calorieën per kilometer. Als je elke dag 5 km stapt verbrand je ongeveer 300 calorieën per dag.”

Hier ontdek je wat er gebeurt met je lichaam als je elke dag een half uur wandelt.

Om een kilo lichaamsvet te verliezen moet je zo’n 7000 calorieën verbranden. Als je dus iedere dag 5 km stapt, verbrand je op een week tijd 2100 calorieën en op een maand tijd 8400 calorieën. Een kilo minder per maand dus ongeveer als je voeding hetzelfde blijft. Dat lijkt misschien weinig, maar is best veel.

Wil je meer gewicht verliezen? Dan kun je best ook je voedingspatroon aanpassen. Want de gouden regel blijft: zorg dat je meer verbrandt dan dat je opneemt.

Extra tips om meer calorieën te verbranden tijdens het wandelen

    • Stap goed door. Dat klinkt heel logisch, maar het is belangrijk als je gewicht wilt verliezen. Je hartslag gaat de hoogte in en zo ga je vet verbranden.
    • Neem twee waterflesjes mee die je draagt in je handen. Handig om tussendoor een slokje te drinken als je dorst hebt, maar ze werken ook als gewichtjes.
    • Bouw regelmaat in. Eén keer per week een lange tocht maken is leuk en gezond. Maar probeer ook dagelijks voldoende stappen te zetten. Parkeer je auto verder, neem de trap in plaats van de lift en doe korte afstanden te voet. Pas die bekende trucjes vanaf nu ook écht toe.
    • Wandel regelmatig bergop. Zo kweek je spieren, en hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je lichaam verbrandt in rust.
    • Spoor mensen aan. Misschien is het een leuk idee om dagelijks met je collega’s een half uur te wandelen of wilt je partner graag mee. (Lees hier ook waarom samen wandelen zo goed is voor je relatie).

Meer tips voor een gezonde levensstijl:

Openingsbeeld: Imaxtree