Waarom je na het werk NOOIT je e-mails nog mag checken

Lise Milbou
Lise Milbou Lifestylejournalist

Oef, eindelijk thuis na een drukke dag op hetĀ werk. Beetje koken, strijken en dan: languit op de zetel liggen om tijdens jouw favoriete serie nog even je mails te checken. NIET DOEN. Dat laatste toch niet. Het kan je gezondheid schadenĀ en wel om deze reden.

Ben jij het type vrouw dat zich altijd excuseert of twijfelachtig antwoordt op mailtjes? Zo maak je voorgoed komaf met die onzekerheid.

Werkuren blurren

Dat we op eender welk moment van de dag onze mail kunnen checken, heeft zo zijn voordelen. AlsĀ je een afspraak bent vergeten annuleren bijvoorbeeld, kan je ook van thuisuitĀ jouw collega’s nog op de hoogte brengen. Maar die drang hebben om constant beschikbaar te zijn, doet meer slecht voor je gezondheid dan goed.

Smartphones en laptops zorgen er namelijk voor dat werkuren blurrenĀ waardoor deĀ combinatieĀ werk en privĆ© uit balans dreigt te geraken. Een nieuwe studie, uitgevoerd door 3 Amerikaanse universiteiten, heeft zelfs aangetoond dat de druk om constantĀ werkmails te beantwoordenĀ slecht is voor jeĀ mentale gezondheid.

Werk-privƩ uit balans

E-mails zijn slecht voor je mentale gezondheidĀ omdat het voor werknemers voeltĀ alsof ze de werkruimte nog niet hebben verlaten. Door dieĀ constante connectiviteitĀ raken zeĀ psychologisch niet los van hun werkgerelateerde opdrachten,” schrijven de onderzoekers.

Ook bestaat er zoiets alsĀ ‘anticipatie stress’. Dat is de onrust die je voelt tijdens het wachten op een e-mailĀ die je nog nietĀ hebt ontvangen. Je blijft je outlookĀ maar refreshen om meteen te kunnen antwoorden op een belangrijke mailĀ van pakweg je baas.

Door die stressĀ geraak je de balans tussen het werk en jouw gezin volledig kwijt. “Voldoening halen uit je werk-privĆ© balans is belangrijk voor jouw individuele gezondheid en welzijn. De onmogelijkheid om die rollen gescheiden te houden kan leiden tot angst en depressie, afwezigheid en een lagere productiviteit.”

Right to disconnect

Als weĀ die druk kunnen weglaten, zijnĀ we allemaal een stuk gelukkiger. Neem een voorbeeld aanĀ de Denen, die kloppenĀ regelmatige uren en hebbenĀ de beste werk-privĆ© balans ter wereld. De gemiddelde DeenĀ werkt zo’n 33 uur per week.Ā Ook in Frankrijk staan ze er goed op.Ā Het parlementĀ keurde daar onlangsĀ een wet goed die ‘het recht om los te koppelen van je e-mails’ officieel mogelijk maakt.

Omdat we bij ons nog niet meteen zo’nĀ wet in het vooruitzicht hebben, kan je alvast evenĀ zelf een out-of-hours e-mailban inlassen. Doe dit op z’nĀ minst twee keer per week en je zal zien dat dieĀ balans snel weerĀ op ordeĀ komt ;-)!

Zo voorkom je een burn-out

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content