Hoe pik je je leven terug op na een burn-out? Renate Breuer werkte als tv producer toen zij een burn-out kreeg. Ze besloot om het roer volledig om te gooien. In haar boek ‘De averechtsheid van de dingen’ doet ze haar verhaal. En wie kan er nu beter advies geven dan ervaringsdeskundigen zelf? Aan Feeling verklapt ze drie dagen lang haar gouden tips om die burn-out tegen te gaan. Vandaag verklapt ze hoe je dat nu ook alweer doet, écht relaxen.

Chill! Geniet! We roepen het elkaar graag toe bij Instagram-foto’s van een mooie palmboom op een zonovergoten eiland. Nochtans is zo’n palmboom geen enkele garantie dat je ook daadwerkelijk aan relaxen toekomt. Om nog maar te zwijgen over het gegeven dat je op dat magische moment onder die mooie boom niet echt aan het niksen was omdat je in de weer was met je smartphone en je internetverbinding

Voortdurende bereikbaarheid en een overload aan impulsen maken van echte ontspanning soms een serieuze uitdaging. Die bedenking maak ik me wel eens als ik ook op andere sociale media de talloze etentjes, yogaposes en idyllische vakanties op verlaten plekken zie die ineens niet meer zo verlaten lijken met duizenden volgers die live meegenieten. Om nog maar te zwijgen van werkmail die bij nacht en ontij kan worden gecheckt. Echt relaxen als in: even helemaal nergens mee bezig zijn -dus ook niet in je hoofd- kunnen wij dat eigenlijk nog wel?

Geen vakanties of exotische etentjes

Nu geef ik als coach ook regelmatig de goede raad aan mensen mee om af en toe eens werkelijk te ontspannen en wat blijkt dan vaak? Dat het weinig vandoen heeft met verre vakanties of exotische etentjes. Voor een beetje ontspanning heb je namelijk vooral niets nodig. Want meer dan eens blijkt dat iemand juist stress krijgt van wat dan zogenaamd rielèèkst en chiiill moet zijn. Precies omdat het moet dus. Als mensen mij dus vragen hoe ze dat moeten doen, geef ik hen vooral het advies om eens even helemaal niets te moeten. Al is het voor vijf minuten. Bovendien hoeft het ook helemaal niets te kosten dus dat is op zich ook al erg rielèèkst.

En hoe je dat dan precies doet, speelt eigenlijk niet zo’n rol. Ik kan daar trouwens ook geen zinnige tips voor geven. Wat de een ultra-ontspannend vindt, kan voor de ander zomaar de hel op aarde zijn. Laat mij bijvoorbeeld geen kilometers joggen, daar komen alleen maar ongelukken van. Nochtans ken ik mensen voor wie het de ultieme manier is om even hun hoofd af te zetten en dus gezond én ontspannend. Ontspanning is dan ook heel persoonlijk en de beste tips die ik erover kan geven zijn deze:

  • Zie vooral dat jij het leuk vindt en laat je door niets of niemand vertellen wat je ontspannend zou moeten vinden. Dan doen ze dat maar lekker zelf. Dwing jezelf dus niet om chill te vinden wat anderen als het summum ervaren maar zoek vooral je eigen ding en wat werkt voor jou.
  • Het moment zelf is belangrijker dan die Instagramfoto. Ik zweer het je.
  • Hoe meer het iets is dat je even uit je eigen hoofd en dus weg van je eigen zorgen haalt, hoe beter (vakantie in je hoofd is een echte aanrader en vaak doeltreffender dan naar de andere kant van de wereld vliegen!). En ja, daar bestaan ook manieren voor zonder dat je naar de eerste de beste fles Chardonnay hoeft te grijpen.
  • Leg de lat niet te hoog en wees mild voor jezelf. Niemand is op twee weken een doorgewinterde yogi of loopt op die tijd een halve marathon. Bovendien hoef je niets te bewijzen, ook niet aan jezelf dus.
  • Maak soms eens tijd om helemaal niets te doen. Daar komen trouwens soms de beste ideeën uit voort. (Maar zit dan niet krampachtig op dat idee te wachten. Wat komt, komt. En anders niet. Ook goed)
  • Maak plannen maar vermijd een overvolle agenda in je vrije tijd. Voor je het weet wordt ‘ontspanning’ anders ‘werk’. Dat wil je dus niet.
  • Probeer af en toe eens iets nieuws. Als je er niks aan vindt, hoef je het nooit meer te doen. Beloofd. Maar je zou ook zomaar iets nieuws kunnen ontdekken wat qua ontspanning werkt voor jou als een tierelier. Doen!
  • Als je een gloeiende hekel hebt aan een bepaalde sport maar toch graag wat beweegt: doe dan vooral iets anders. Echt: als je zoekt, vind je uiteindelijk iets dat op jouw lijf geschreven staat.
  • Laat soms even de boel de boel. Rommel blijft wel wachten. Afwas is geduldig. En in de kast liggen vast nog wel genoeg schone kleren voor de komende week.

Meer tips om tot rust te komen:

Renate Breuer

In een vorig leven was Renate Breuer producer en programma manager voor televisie. Na een zware burn-out gooide ze haar leven noodgedwongen om. Gelukkig. Tegenwoordig is ze consulent, coach en schrijfster. In 2008 verscheen haar eerste roman ‘Sletten & prinsessen’, in 2011 werd haar tweede boek ’13.’ gepubliceerd. ‘De averechtsheid van de dingen’ (Uitgeverij Vrijdag, september 2017) is een autobiografisch relaas over een periode die haar leven voorgoed heeft veranderd en over het grote geschenk dat in deze onontkoombare ommekeer bleek te liggen. (Foto: Carmen De Vos)
 

SHARE