Oscars 2018: Lang leve de vuilbekkerij!

Tanja Dierckx

Wie krijgen de Oscars van Beste Acteur en Beste Actrice? Als Gary Oldman en Frances McDormand straks arm in arm poseren met hun beeldje in de andere hand, zullen ze nog iets anders gemeen hebben dan die Oscar: ze speelden de meest grof gebekte rol van hun leven!

Laat ons beginnen met het fenomeen Oldman. Hij maakte zich al geloofwaardig als Graaf Dracula, Sid Vicious, Lee Harvey Oswald en een reeks andere mannen met een flinke hoek af … En nu dus als de intelligente, maar ongemeen boertige, hypomane brulbek die Winston Churchill was.

‘Darkest Hour’ gaat over de periode rond mei 1940 waarin de Britse staatsman moet kiezen tussen vredesonderhandelingen met Hitler of vechten voor de vrijheid van het Verenigd Koninkrijk. Churchill gruwelt van opgeven, maar krijgt flink wat politieke tegenstand. En daar gaat hij op zijn heel eigen manier mee om, waarbij de gevatte quotes uit zijn mond rollen, zo’n vijf centimeter onder die vuurspuwende ogen van hem. Oldman slaagt er uitstekend in om in het obese lijf van Churchill te kruipen. Bijna letterlijk, want er komen zoveel smeersel en extra laagjes aan te pas dat het makeup-team van ‘Darkest Hour’ wat mij betreft ook een Oscar mag krijgen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

En dan... wordt het nog sterker in ‘Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ met Frances McDormand als de potige Mildred Hayes die de plaatselijk sheriff op een subtiele manier – via drie mega-affiches langs de kant van de weg – aanspoort om de moordenaar-verkrachter van haar dochter te vinden. Excuus, ‘subtiel’ is waarschijnlijk het minst toepasselijke adjectief om Mildred’s aanpak te omschrijven. Zeker niet als ze een gaatje boort in de duim van de tandarts, een aantal omstaanders een knietje in het kruis plaatst of pakweg een politiekantoor in brand steekt. Mildred schopt wild om zich heen, maar af en toe valt de façade van strijdster weg en dan zie je de wanhopige, emotioneel uitgeputte vrouw.

McDormands rol is zowel tragisch als hilarisch, zonder twijfel legendarisch en qua don’t fuck with me-gehalte zeer toepasselijk in het #metoo-thema dat deze Oscar-uitreiking zal domineren.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Beide films zijn aanraders, want het is een feest om deze rasacteurs bezig te zien. Alvast twee zéér verdiende Oscars!

‘Darkest Hour’ kreeg zes nominaties voor Beste Film, Acteur, Cinematografie, Costume design, Makeup & hair en Production design.
‘Three Billboards Outside of Ebbing, Missouri’ kreeg zeven nominaties voor Beste Film, Actrice, Mannelijke bijrol (Sam Rockwell en Woody Harrelson), Scenario, Muziek en Montage.

Volg de Oscar-uitreiking live via Play More Cinema (voor abonnees van Telenet Play More).

Lees ook: Oscars 2018: Wie kan er op tegen de vrouw met de baard?

Partner Content

Gesponsorde content