Volgende week is het opnieuw Black Friday: dé koopjesdag die kwam overwaaien uit de Verenigde Staten. Een hoogdag voor vele shoppers, maar massaconsumptie is niet erg duurzaam, dat weten ook deze merken. Zij gooien Black Friday overboord en kiezen voor de groene aanpak.
Het Amerikaanse fenomeen Black Friday groeide de voorbije jaren uit tot een befaamde shoppingdag, ook aan deze kant van de oceaan. Op de dag na Thanksgiving (traditioneel gezien de laatste donderdag van november) kan je kleding, elektrische apparaten, meubels en zo veel meer aan torenhoge kortingen kopen. ‘Zwarte Vrijdag’ markeert de eerste dag van de Kerstperiode en de start van de eindejaarsshopping met uiterst interessante deals. Resultaat: een stormloop naar de winkels en impulsieve aankopen. Hoewel leuk voor onze portefeuille, zetten de kortingen vooral aan tot overconsumptie. En dat is catastrofaal voor onze planeet. Juist daarom werd Green of Better Friday als duurzame tegenbeweging het leven in geroepen.
Om de negatieve impact van Black Friday te counteren, kiezen vandaag heel wat merken en winkels voor een duurzamere aanpak. Denk aan winkels die uitsluitend tweedehands goederen verkopen, ruildagen organiseren of ontwerpen met productiefouten verkopen. Sommige winkels sluiten zelfs de deuren als ultiem protest. Ontdek hieronder de mooiste Green Friday-initiatieven en join the resistance!
1. Xandres: Repair Friday
Voor het vijfde jaar op rij sluit Belgisch modelabel Xandres resoluut zijn deuren op Black Friday. Zowel bakstenen winkels als de webshop zullen niet beschikbaar zijn, in de plaats daarvan een Green Friday-initiatief: het label zal in de aanloop naar de koopjesdag kledingstukken verzamelen die herstelling nodig hebben. Op Green Friday krijgen de stukken hun welverdiende (kostenloze) update in het Xandres-atelier. Daarbij plant het label voor elk hersteld item een boom in het Xandres-bos in Madagaskar (via Go Forest). Vorig jaar groeide het bos met 1000 mangrovebomen met dank aan 521 ingeleverde en herstelde kledingstukken. Ook wanneer een pre-loved item een tweede huis vindt, wordt er trouwens een boom geplant. Op naar 2000 bomen?
Bij Four Roses shop je op en top Belgisch én de laatste week van november ook pre-loved. In plaats van Black Friday-deals aan torenhoge kortingen, biedt het Belgische label haar klanten de kans om tot drie kledingstukken in te leveren die ze zelden of nooit dragen. Elk ingeleverd stuk levert € 10 shoptegoed op voor de nieuwe collectie en een uitnodiging voor de Re-Loved verkoop, waar de oude favorieten een nieuwe thuis vinden.
Bij Wecandoo vind je talloze workshops en DIY-ervaringen om zelf te beleven of cadeau te geven tijdens de aanstormende feestdagen — want wat is leuker dan creëren in fijn gezelschap? Op donderdag 27 en vrijdag 28 november verlaagt het platform de servicekosten en geeft het 15% korting op de publieksprijs van ruim 500 atelierervaringen. Wecandoo neemt de volledige kost van deze actie zelf op zich, zodat ambachtslieden gewoon hun volle vergoeding ontvangen en onvergetelijke momenten kunnen blijven aanbieden. Tijdens zo’n ontmoeting met makers ontstaan duurzame herinneringen en ontdek je de tijd, toewijding en vooral passie achter elk handgemaakt object. Een initiatief dat samenzijn boven materialisme plaatst.
Tijdens de laatste week van november kleurt JBC niet ‘Black’, wél ‘Blue’, dat om het verkwistend waterverbruik in de kledingindustrie aan te kaarten. Blue Friday is het duurzamer alternatief van de Belgische modeketen dat mensen aanspoort om hun kleding een langere levensduur te geven. Want hoe langer we kleding dragen – en doorgeven – hoe kleiner de impact op ons waterverbruik. Het Belgische kledingmerk organiseert de Bring Back-dagen (van 27 t.e.m. 30 november) waarop te klein geworden baby- of kinderkleding in de winkels kan ingeruild worden voor JBC-punten én een euro schenking voor Join For Water, ten voordele van hun project in Burundi om de toegang tot zuiver water te verbeteren. Daarbij hebben klanten van 29 november t.e.m. 1 december keuze tussen meer dan 50.000 stuks kwalitatieve tweedehands baby- en kinderkleding tijdens de Grote Tweedehands Verkoop in het JBC distributie centrum in Houthalen (prijzen vanaf € 3).
Het Nederlandse tassenmerk O My Bag maakt het sinds 2010 zijn missie om handtassen aan te bieden die niet enkel mooi, maar ook lief voor de planeet zijn. Daarbij staat het sociale engagement waarrond het Nederlandse label draait ook deze Better Friday centraal. Sinds 2023 werkt O My Bag samen met Future Hope in Kolkata (India) om kwetsbare kinderen steun te bieden met onder andere onderwijs. Dit jaar was het de keuken van Future Hope die onder handen moest genomen worden. De verbouwingen werden in de voorbije maanden al afgerond en vandaag bereidt de keuken al dagelijks verse maaltijden voor 400 kinderen en 50 medewerkers. Om de keuken ook na de verbouwingen draaiende de kunnen houden, is echter meer nodig. Jouw steentje bijdragen kan tijdens Better Friday! Shoppers kiezen tussen de Pre-Loved ontwerpen van O My Bag; gebruikte handtassen en handtassen die door klanten werden teruggebracht, waardoor ze aan een gereduceerde prijs worden weggedaan. Ook kan je een kijkje nemen tussen de Perfectly Imperfect handtassen; stuks met kleine gebreken met volledige functionaliteit. Bovendien kan je de overige stock van bepaalde modellen ook scoren aan kleine prijsjes.
Ook clean beauty-merk Nourishedgaat voor een Green Friday: niet alleen willen ze hun klanten aansporen om te pauzeren, even na te denken en stil te staan bij hun aankopen (heb ik dit wel écht nodig? wat maakt dit ptoduct speciaal?), ook doneren ze bij elke aankoop een Nourished Daily Body Scrub aan Because We Carry; een organisatie die in 2015 begon met het uitdelen van draagdoeken, kleding en eten aan moeders en gezinnen op de vlucht in Lesbos. Vandaag zetten zij hun werk verder in Nederland, waar ze momenten van hoop en verzorging bieden aan vrouwen in opvangcentra. Nog op zoek naar een mascara, shampoo, of moisturizer? Koop hem dan zeker hier!
Ook bij de Nederlandse winkelketen Dille & Kamillezeggen ze ‘nee’ tegen Black Friday. Op 28 november zal je geen risottomix, houten keukengerei of zachte handdoeken kunnen scoren in hun winkels of online shop, want alle filialen van Dille & Kamille (in België, Duitsland en Nederland) zullen gesloten zijn. Dit jaar lanceert de Nederlandse keten de Dille & Kamille Plantenservic: voor de deuren van de vele filialen zullen klanten gratis zakjes kruiden- of bloemzaad kunnen ophalen: “Vandaag draait het bij ons niet om kopen, maar om iets te laten bloeien”, klinkt het. Daarnaast zullen ook heel wat Dille mederwerkers de handen uit de mouwen steken door bijvoorbeeld afval op straat op te ruimen, bomen aan te planten en boekenruilacties te organiseren. De keten nodigt daarbij de hele maand november klanten uit om deel te nemen aan ‘groene’ activiteiten zoals vogelvoederbollen maken of zelf komaf maken met zwerfvuil in jouw buurt.
In onze hoofdstad worden klanten van 13 zorgvuldig gecureerde adresjes in de watten gelegd tijdens Local Friday (tot 1 december). Verwacht je aan verrassingen, kortingen en speciale aanbiedingen bij winkels als SUGG (een gratis regenjas bij elke aankoop), Ave Natura (een zakje inheemse bloemzaden voor iedere klant) en Els Vansteelandt (gratis reiniging van je eigen juwelen én een exclusief geschenk bij elke aankoop). Ondernemen Brussel en Stad Brussel willen zo consumenten aansporen lokaal en ethisch verantwoord te shoppen en te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit. Vermijd de koopgekte bij grote ketens en shop Brussels. Ontdek alle deelnemende adressen via LocalGuide.be.