Het is zover: vandaag is het opnieuw Black Friday, de befaamde koopjesdag waarop je je favoriete items aan torenhoge kortingen kan kopen. Dat is goed nieuws voor je portemonnee, maar helaas niet voor de planeet. Om de negatieve impact van Black Friday op het klimaat tegen te gaan, kozen daarom heel wat merken voor een meer duurzame aanpak. Ontdek ze hieronder.

1. MUD jeans: verkoop van vintage jeans

Het duurzame Nederlandse jeansmerk MUD jeans doopte Black Friday om tot ‘Blue Friday‘: alle webshops worden vandaag gesloten en er worden enkel nog tweedehands jeansbroeken verkocht, via een livestream. Meer specifiek gaat het om geretourneerde MUD-jeans die je aan een flink gereduceerde prijs kan kopen. Bovendien kunnen consumenten via de livestream ook vragen stellen en persoonlijk stijladvies krijgen. De opbrengst van het initiatief gaat integraal naar een organisatie voor landschapsvernieuwing.

Lees hier meer over het initiatief.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

2. Freitag: S.W.A.P.

Freitag, een innovatief (en groen!) Zwitsers tassenmerk, maakt tote bags, sporttassen en rugzakken uit gerecycleerde vrachtwagenzeilen, lege PET-flessen en ongebruikte airbags. Ter gelegenheid van Black Friday bedachten ze het ‘S.W.A.P. initiatief, waarmee ze klanten willen aanmoedigen om onderling hun tassen van Freitag te ruilen. Het concept is geïnspireerd op de populaire datingapp Tinder: via een online platform kan je tassen die je mooi vindt naar rechts swipen om zo, net als op Tinder, een match te bekomen. Consumenten die elkaars tas ‘matchten’ kunnen vervolgens ervoor kiezen om deze onderling te ruilen.

Lees hier meer over het initiatief.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FREITAG lab. ag (@freitaglab)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

3. O My Bag: focus op pre-owned items

Het Nederlandse tassenmerk O My Bag maakt het sinds 2010 zijn missie om handtassen aan te bieden die niet enkel mooi, maar ook goed voor de planeet zijn. Daarom besloten ze om op Black Friday geen korting te geven, maar gebruiken ze de dag om hun Pre-Loved– en Perfectly Imperfect-collecties in de verf te zetten. De collecties bestaan uit gebruikte handtassen en handtassen die door klanten werden teruggebracht, waardoor ze aan een gereduceerde prijs worden weggedaan. Bovendien kan je in één van de winkels van O My Bag je oude tas ook inruilen voor een ander pre-loved item of een korting van 20% krijgen.

Lees hier meer over het initiatief.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door O My Bag (@omybagamsterdam)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

4. Yumeko: stimuleren van duurzame aankopen

Yumeko, de producent van milieuvriendelijk bedden- en badgoed, geeft op Black Friday en Cyber Monday 25 euro korting per aankoop van 100 euro. Het groene merk wil zo mensen stimuleren om duurzame aankopen te doen. De korting die ze geven heeft bovendien uitsluitend een invloed op hun eigen winstmarges, waardoor de boeren en arbeiders, waarmee ze nauw samenwerken, er niet onder lijden.

Lees hier meer over het initiatief. 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Yumeko (@yumekohome)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

5. Nourished: plant een boom met jouw aankoop

Ook clean beauty-merk Nourished gaat voor een Green Friday: in samenwerking met Team Trees planten ze tijdens het gehele Black Friday-weekend voor elke aankoop een boom. Nog op zoek naar een mascara, shampoo, of moisturizer? Koop hem dan zeker hier!

Lees hier meer over het initiatief.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Nourished (@nourished_eu)

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Meer lezen?