Plan je in 2022 meer plantaardig te eten? Goed idee! Sommigen vrezen dat hen dat een hap uit hun budget gaat kosten, maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn. Wij verzamelden een hele waslijst tips om betaalbaar veganistisch te eten én tippen onderaan dit artikel meteen ook op welke instagramaccounts wij onze favoriete vegan en vegetarische recepten vinden. Smakelijk!

Slecht voor het budget?

Uit de nationale voedselconsumptiepeiling blijkt dat Belgen te veel vlees en te weinig groenten en fruit op het menu zetten. Te veel dierlijke, verzadigde vetten zorgen niet enkel voor meer kans op hoge cholesterol, ze vergroten ook je kans op diabetes type 2, hart- en vaatziekten, osteoporose en sommige kankers. Redenen genoeg dus om vaker plantaardig te eten.

Helaas zijn er nog heel wat vooroordelen. Dat vegan saai is bijvoorbeeld, maar dat is ondertussen echt wel achterhaald. Het aantal kookboeken vol inspiratie is eindeloos. Of dat het duur is, maar ook dat is helemaal niet nodig. Sommige plantaardige alternatieven komen inderdaad met een prijskaartje, maar dat doen ze zeker niet allemaal. Meer zelfs: vlees en vis tellen juist snel op aan de kassa. Terwijl lekkere groenten, fruit en natuurlijke vervangers best betaalbaar kunnen zijn.

5 tips om goedkoop duurzamer te eten

1. Werk met een plan

Hoe duurzaam het ook is om plantaardig te eten, als je eten moet weggooien, doe je het milieu geen plezier. Werk daarom met een plan: zoek enkele lekkere recepten, bepaal voor een week wat je wilt eten en maak een boodschappenlijstje.

2. Eet zoveel mogelijk lokaal

Exotische vruchten als ananas of avocado zet je bijvoorbeeld best niet te vaak op het menu. Ze zijn best prijzig en moeten een hele weg afleggen vooraleer ze op je bord belanden.

3. Eet seizoensgebonden

Beter voor het milieu en voor je portemonnee! Zet tijdens deze wintermaanden bijvoorbeeld boerenkool, champignons, zoete aardappel en knolselder op het menu. Wist je trouwens dat er ook zo’n kalender bestaat voor de exotische groenten en fruit, want alleen nog maar lokaal eten is nu ook weer niet nodig natuurlijk. Eet je graag verse ananas? Dan doe je dat liefst in januari, februari of maart.

4. Koop in bulk en vries in

Veel ingrediënten kun je goedkoper in bulk kopen. Rijst of pasta bijvoorbeeld. Groenten en fruit kun je ook in grote hoeveelheden kopen en vervolgens invriezen. De regel blijft wel: weggooien wil je vermijden.

5. Vermijd ‘burgers’ en ander bewerkt vegan voedsel zoveel mogelijk

De gemakkelijkste manier om vegan te eten is natuurlijk een hamburger te vervangen door een veganistische variant. Probeer echter origineel uit de hoek te komen. Er zijn tal van boeken vol recepten en influencers die tips en recepten delen.

6. Wees niet te streng voor jezelf

Zoals bij al goede voornemens geldt ook hier: overdrijf vooral niet. Toch een keertje zin in een stukje vis? Of kies je ervoor om één dag per week plantaardig te koken? Doe vooral waar jij je goed bij voelt en wat realistisch is: 10 kg afvallen in één maand of van niets naar 3 keer sporten per week hebben al veel lijstjes met voornemens gehaald, maar zijn doen die maar heel zelden behaald werden.

Meer over duurzaam leven: