Wat is de Corona-voucher en wat mijn vluchten? Alles wat je moet weten

Wie deze zomer op vakantie wilt, heeft waarschijnlijk schrik om te boeken. We hebben geen glazen bol en weten dus niet hoe de quarantainetoestand zal evolueren. De Vlaamse regering gaf deze ochtend de goedkeuring voor de corona-voucher. Maar wat houdt dat nu precies in?

1. Wat is de Corona-voucher? 

De vouchers zijn een alternatief terugbetalingsmiddel voor mensen die een pakketreis boekten en die nu moeten annuleren om wille van corona-maatregelen. Dankzij de vouchers krijgen klanten geen cash terug, maar kunnen ze dezelfde of een andere reis op een later moment boeken. Bovendien zijn de vouchers verzekerd. Zo is de consument beschermd tegen een eventueel faillissement.

2. Hoe belangrijk is dit voucher voor de reissector?

Het is van onschatbare waarde. De georganiseerde reissector maakt een nooit geëvenaarde economische crisis mee: reizigers annuleren hun geboekte en betaalde reizen in een ongeziene grootorde en snelheid. Tegelijkertijd worden er geen nieuwe reizen geboekt. Zonder die voucher zou de sector niet lang meer kunnen overleven.

3. Is de voucher ook geldig als we niet meer willen gaan in de paasvakantie? 

De voucher is enkel van toepassing op momenten dat er een negatief reisadvies is. Dat wil dus zeggen dat we nu nog niet kunnen zeggen wat de paasvakantie geeft. Verlengt de overheid de maatregelen, dan hebben de consumenten recht op zo’n voucher. Worden de maatregelen niet verlengd, dan is dit niet het geval. Wanneer de reiziger zelf beslist om niet te vertrekken, is dat voor eigen rekening. Je doet er dus goed aan om even af te wachten. Annuleer je jouw reis nu zelf, dan moet je opdraaien voor de annuleringskosten.

4. Komt de annulatieverzekering in zo’n geval niet tussen? 

Meestal niet. De annulatieverzekering dekt enkel in bepaalde gevallen. Wanneer je zelf ziek bent of bij een sterfgeval in de familie kun je bijvoorbeeld beroep doen op zo’n annulatieverzekering. Een epidemie zoals corona is meestal niet gedekt. Lees zeker de bijzondere voorwaarden van je verzekering.”

5. Heb ik ook recht op de cheque als ik enkel een vlucht boekte? 

ls u een “losse” vlucht hebt geboekt en die vlucht wordt geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij, dan valt dat onder rechten van luchtreizigers. In toepassing van de Europese verordening (EG) 261/2004 heeft de reiziger in principe recht op terugbetaling of een ticket voor een andere vlucht, wat de reden van de annulatie ook is. Bovendien kan een passagier een bijkomende compensatie eisen, behalve wanneer de vlucht wordt geannuleerd door een buitengewone omstandigheid, zoals het coronavirus. 

De vliegtuigmaatschappijen vullen dit zelf in. Bij TUI krijg je een corona-voucher waarmee je later een nieuwe reis kunt boeken.

Brussel Airlines schrapte alle vluchtactiviteiten tot en met zondag 19 april. Ze werken niet met een cheque, maar je kunt wel je een andere reis kiezen of een terugbetaling vragen. Heb je een ticket, dan moet je niet meteen beslissen wat je wilt doen. De luchtvaartmaatschappij geeft je tot 31 augustus de tijd. Je krijgt 50 euro korting als je een ticket herboekt.

Ook Ryanair schrapt een aantal vluchten. Gaat je vlucht door, dan kun je toch kosteloos omboeken. Dat claimt de website alleszins. Maar op het internet regent het ondertussen reacties van reizigers die er niet in slagen hun reis om te boeken.

6. Wat met mijn hotelboeking via Booking.com? 

Booking.com lanceerde een zelfservice. In de meeste gevallen kun je jouw hotelreservering omboeken naar een latere datum. Even inloggen en bekijken wat mogelijk is voor jouw reis.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

 

9. Hoe zit het met Eurostar? 

Eurostar blijft rijden, maar heeft het aanbod aangepast. Reizigers wiens vakantie werd geannuleerd, kan omboeken of laten terugbetalen. Wil je zelf je reis annuleren? Dan krijg je een bon voor een omboeking.

10. Heeft het nut om nu al te boeken voor een zomervakantie (of wintervakantie volgend jaar)? 
De reissector lijdt zwaar onder de coronamaatregelen. Verschillende spelers bieden nu al kortingen aan voor een zomer – of zelfs wintervakantie. Marc Van Ranst raadde alvast aan om geen zomervakantie te boeken.

Meer tips rond Corona:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content