Binnenkijken in La Fustaia: een Italiaanse B&B in een sprookjesachtig bos

Naast het sprookjesachtige Fustaia-bos ligt de gelijknamige B&B van Costanza en haar mama Lucia. Wij keken door het vensterraam en zagen een geslaagde mix van moderne architectuur en Italiaanse authenticiteit.

Zittend aan het bureau van haar studio tussen allerhande papieren, stoffen en werkgerei creëert kunstenaar en fotograaf Costanza Lamotte kostbare fotoalbums. Albums die geïnspireerd zijn op de jachttaferelen geschilderd op de muren van de volière. Dat was dan ook de favoriete kamer van Constanza’s overgrootvader, graaf Camillo. Hij liet daar lokvogels vliegen, in de kelder van zijn jachthut, verborgen tussen de steeneiken van een bos genaamd Fustaia. Fustaia is echt wat men noemt een sprookjesachtig bos. Een ongerepte natuur waar reeën en andere wilde dieren de koning te rijk zijn. We bevinden ons hier op de top van een heuvel op het ­Ligurische platteland, niet ver van de zee en vlak naast Toscane. De drie hectare grond zijn slechts een paar stappen verwijderd van het historische centrum van Sarzana en kunnen gemakkelijk te voet worden bereikt langs de Via Francigena.

La Fustaia
La Fustaia

Lokale materialen

Via die onverharde weg kom je ­terecht bij het huis dat ooit de jachthut van Villa Adele was, de historische ­negentiende-eeuwse residentie van de graven Lamotte. Het groeide uit tot het familiehuis van hun erfgenaam Filippo en zijn vrouw Lucia, de ­ouders van Costanza. Lucia was degene die helemaal in haar eentje het oude, verlaten gebouw opknapte en voor de herstelwerken een beroep deed op de adviezen van haar vriendin Augusta Pasqualetti, een architecte. Daarnaast werd ze geholpen door lokale ­ambachtslieden die gespecialiseerd zijn in de toepassing van oude materialen uit de streek.

De muren zijn gemaakt uit dikke ruwe kalk. De meest noordelijke muur bevat verschillende kleine vierkante ventilatieopeningen, die typisch zijn voor de schuren van boerderijen. “De daken waren beschadigd. Het herstellen ervan duurde lang en was erg arbeidsintensief. We moesten in de omgeving op zoek gaan naar herbruikbare materialen. Zo komen de balken uit een oude kerk en hebben we drie verschillende soorten oude dakpannen gebruikt”, verduidelijkt Costanza.

Tussen de hoge bomen, mediterrane heggen en struiken die naar pioenen geuren, kweekt Lucia bloemen

Lucia’s persoonlijke touch zat hem vooral in het binnenlaten van voldoende licht, en ook in het ‘lichter’ maken van de architectuur. De muren bleven ruw, zonder pleisterwerk, maar wel eenvoudig bedekt met een dunne laag van een mengsel dat handmatig werd aangebracht, zowel aan de buiten- als binnenkant. De lage plinten in donkere kleur zijn volgens de tradities in de lokale boerderijen een uitzondering. De originele vloer, een mengsel van kalk en cement, is nog steeds zichtbaar in de kelderkamers: “In de grote keuken die vroeger diende als ruimte waar de mannen feestten. En in de prachtig beschilderde volière, die nauwkeurig werd gerestaureerd door Lorenzo Ruggiati van de Academie voor Schone Kunsten van Carrara, zijn diezelfde primitieve kleuren overgenomen.”

La Fustaia
De ijzeren boekenkast baant zich een weg door alle kamers en verdiepingen heen
La Fustaia
Lucia knapt het oude gebouw op en deed voor de herstelwerken een beroep op een bevriende architecte
La Fustaia
De kamers worden overspoeld door warm licht, dankzij de grote blauwgrijze ramen
Op de ruwe muren werd niet meer dan een dun laagje aangebracht

Landelijk minimalisme

Costanza’s moeder tekende samen met de architect een nieuwe onderverdeling uit voor de ruimtes, aangepast aan de natuurlijke helling van het terrein. De kamers worden zo overspoeld door het warme plattelandslicht dat binnenvalt door de glazen wanden en de grote blauwgrijze ramen, in de stijl van Villa Adele.

Oud en nieuw, landelijke eenvoud en hedendaags minimalisme, worden door het hele huis met elkaar gecombineerd

Wanneer we naar boven gaan, vinden we daar de eetkamer en woonkamer, waarvan de indeling niet volledig gelijkloopt, en twee slaapkamers. De hoofdslaapkamer bevindt zich op de mezzanine in ijzer en glas. Alle ruimtes zijn met elkaar verbonden door een reeks betonnen trappen, die speciaal zijn losgemaakt van de structuur, en een ijzeren boekenkast die zich een weg baant door alle verdiepingen en kamers heen. Oud en nieuw. Landelijke eenvoud en hedendaags minimalisme. Hetzelfde geldt voor het meubilair dat, met een licht Provençaals-romantische smaak, klassieke ontwerpen en oude objecten van Lamotte combineert, afkomstig van hun huis. Zelfs het eerste telefoontoestel ooit in Sarzana is aanwezig. Het werd gebruikt door graaf Camillo, chemicus en de dokter van het dorp.

Buitenshuis wordt de romantische sfeer doorgetrokken met een indrukwekkend zwembad, dat gemaakt is van een oude regenwatertank en een elegante Engelse, negentiende-eeuwse serre. De ideale plek om buiten te ontbijten bevindt zich aan de achterkant van het huis. Daar, tussen het bos van hoge bomen, mediterraanse heggen en struiken die geuren naar pioenen, kweekt Lucia haar bloemen. Ze destilleert de bloemblaadjes om een delicate essentie te verkrijgen. Die kun je proeven in de Ligurische mirtelikeur, gezoet met de honing van de aardbeiboom van het land. Verblijf gewoon een tijdje als gast in bed and breakfast ‘La Fustaia’…

La Fustaia is te boeken via Airbnb.

Meer lezen

Door Francesca Sironi. Beeld: Monica Spezia/Inside Living. 


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content