© Liesje Reyskens

Partytips van pro’s: “Zo neem je gasten letterlijk mee in je verhaal”

Daar is de lente, daar zijn communie-, lente- en trouwfeesten. Wie meer wil dan een ballonnenslinger en wat kaasblokjes: hierheen! Philippe Verschueren van RSLP geeft tips.

“Het organiseren van events startte voor mij tweeëntwintig jaar geleden als een uit de hand gelopen hobby. Ik werk al veertig jaar in de mode – ooit met een ­eigen label waarvoor Filip Arickx van A.F. Vandevorst nog stilist was en later agent – maar organiseerde met vrienden graag privéfeesten waarop gasten konden intekenen. Waarom daar geen bedrijfje van maken, stelde een van die vrienden voor, en zo geschiedde in 2002. We hadden het geluk dat we vanaf dag één voor de leeuwen werden gegooid, doordat een van onze partners een goed contact – en een kleerkast vol – met Calvin Klein had. Ons eerste echte event was de housewarming van de Amerikaanse designer in het New Yorkse Southampton.” (lacht)

Partyplanners zijn een typisch Amerikaans fenomeen, ze bestaan daar al lang, maar hier vielen mensen jarenlang uit de lucht: hé, heb je iemand nodig om een feestje te organiseren? Social media bracht daar ondertussen serieuze verandering in: verkocht ik een feest vroeger met een verhaal en wat stofstalen, dan zijn er vandaag 3D-tekeningen bij gemoeid. Doordat iedereen wordt gevoed door social media en het ene feest nog groter is dan het andere, gaan ook de budgetten door het lint. Wij maakten dan ook de bewuste keuze om ons in luxefeesten te specialiseren. Ik zeg altijd: wij maken een soep met goeie ingrediënten, en die ingrediënten kosten centen.” (lacht)

Mijn eerste echte opdracht was de housewarming bij Calvin Klein thuis

“Mensen waren lang gek op wat ik een typische ‘Pinterest Wedding’ noem. Denk: gedroogde boeketten, landelijke sfeer, buiten als het even kan. Wat ze vaak vergaten, is dat de huwelijken die online passeren gewoonlijk in iets warmere oorden dan België doorgaan. Gevolg: soms kan het wel eens teleurstellen wanneer we klanten moeten duidelijk maken dat we starten met het B-plan met de indooropties en dat het A-plan een cadeautje is, voor wanneer het weer het toelaat. Zeker bij huwelijken – altijd hogere verwachtingen – is het voor de klant niet altijd even fijn als wij de nuchtere factor spelen.”

“Ik hou van over the top, van veel van alles: niet één discobol maar honderd. Onlangs nog bedacht ik voor het verjaardagsfeest van een bekende Antwerpse kunstverzamelaar een enorm grafittiwerk maar dan in vijfhonderd neonlampen over het plafond. Voor de honderdste verjaardag van een rederij bootsten we het interieur van een containerschip na in de feestzaal; dankzij een op de wanden geprojecteerde film van 360° leken de gasten echt op zee te varen. Daarna verschenen dertig buffetten met chefs en live cooking van achter de schermen. Zo’n regie mogen bedenken is waar ik het allemaal voor doe.”

“Ik ben altijd in de weer met schoonheid, mooie materialen en gelukkige mensen. Het dankbare aan de eventsector is het onmiddellijke resultaat: je creëert blije momenten voor iemand en wanneer je daarin slaagt, voel je dat tijdens de avond al. Die waardering geeft de allergrootse adrenalinerush.”

Rslp.be, @rslp_event_design

Philippe tipt

• “Verras je gasten door op een andere plaats te aperitieven dan waar de eettafel opgesteld is. Die afwisseling zit in het DNA van de feesten die RSLP organiseert. Of het nu een klein of een groots feest betreft, zo neem je gasten letterlijk mee in je verhaal.”
• “Vroeger zou niemand eraan hebben gedacht, maar dankzij Instagram en Pinterest beseffen steeds meer mensen hoeveel je kunt personaliseren: een servet met initialen of het cijfer van een verjaardag erop doet al veel.”
• “Een heel dankbare bloem die maar in een beperkte periode van het jaar groeit, is de pioen: ze heeft een enorm rijke en feestelijke uitstraling. Als ze goed bol en open staan, heb je aan één bloem per vaasje genoeg.”

Meer deco

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content