S.O.S orde in huis: 5 x tips van een opruimcoach

Het huis opruimen (én netjes houden) lijkt soms een straatje zonder eind. Daarom verzamelde opruimexperte Elodie Wéry al haar tips in een gloednieuw boek “Home Organising, Ma Méthode en 10 étapes”. Goed nieuws: wij mogen hieronder enkele van haar fantastische tips prijsgeven!

Desorganisatie

We denken vaak dat een ongeordend huis gelijk staat aan een woning vol vuil. Maar volgens Elodie Wéry zijn twee op de drie huizen eigenlijk rommelig. Zaken die op een probleem van desorganisatie kunnen wijzen? “Een stoel waar je niet meer op kunt zitten omdat er een heleboel kleding op ligt, een eettafel vol voorwerpen die niet gebruikt worden om te eten, enz.”, aldus de opruimexperte. Volgens Elodie gaan problemen met opruimen bovendien hand in hand met relationele en persoonlijke organisatieproblemen. Het leven in een slecht opgeruimd huis kan dus met andere woorden een impact hebben op je dagelijkse leven: van gemiste afspraken tot late betalingen.

5 x tips van opruimcoach Elodie Wéry

1. Helemaal gaan voor wat je doet

Er zijn verschillende redenen voor een ongeorganiseerd huis. Denk aan overconsumptie of ‘mentale jojo’. Dat laatste bestaat erin om voortdurend van de ene activiteit naar de andere over te gaan, zonder ooit een activiteit te voltooien. “Een halfleeg glas, rondslingerende scharen, lades die openstaan, het zijn allemaal factoren die je zouden moeten waarschuwen,” aldus Elodie. Concentreer je dus volop op wat je doet en werk taken steeds volledig af.

2. Nooit wachten

Typisch rommelig gedrag? Het verplaatsen van rotzooi van de ene naar de andere kamer. In plaats van het huis op te ruimen, wordt de rommel dus met andere woorden naar een andere plek overgebracht, weg van potentiële gasten. “Eigenlijk mag je nooit wachten met opruimen. Je moet jezelf deadlines stellen“, aldus de opruimexperte. Ook een kamer tijdelijk sorteren door alle rommel in een zak te stoppen is geen goed idee. Op die manier is de “rotzooi” er namelijk nog steeds.

3. Foto’s maken

Net als bij goede voornemens, is het bij opruimen belangrijk je niet te laten ontmoedigen. “Het is een langdurig proces. Om niet ontmoedigd te raken, adviseer ik mijn klanten steeds om foto’s te maken van hun “oogst”. Door de objecten die je hebt gesorteerd en de vorderingen die je hebt gemaakt te fotograferen, is het namelijk makkelijker om je motivatie te behouden“, zegt Elodie.

4. Bepaalde cadeaus weigeren

Volgens de opruimexperte moet je ook niet aarzelen om bepaalde omvangrijke geschenken die niet in het huis/ bij je stijl passen te weigeren. “Voor je iets in huis brengt, moet je twee keer nadenken. Heb je het nodig? Is het echt de moeite waard? Accepteert u het alleen maar om de ander te plezieren? Voel je vrij om eerlijk te zijn met de mensen om je heen en maak duidelijk dat het niet past bij je stijl in plaats van cadeaus die je eigenlijk niet leuk vindt te verzamelen”.

5. Geduld hebben

Het opruimen van je huis valt te vergelijken met een dieet. Je kan dan wel kiezen voor drastische regels waarmee je in een paar weken tijd grote resultaten behaalt, maar dat zal je niet helpen om een perfect georganiseerd huis te behouden. “Het gaat om een project op lange termijn. Over het algemeen duurt het een jaar om een huis volledig op te ruimen en nieuwe gewoontes aan te nemen”, zegt de huishoudcoach. Concentreer je dus eerst op één kamer, werk die af en begin dan pas met het opruimen van een nieuwe ruimte. “Heb geduld, het gaat hier niet om iets wat je in een keer kan afwerken”.

Ontdek meer handige tips:

 

Tekst: Laura Swysen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content