Le nouveau front row: deze nieuwe stijliconen wil je volgen vanop de eerste rij

De tijd dat de front row op de modeweken alleen bezet werd door journalisten en topmodellen à la Kate Moss is lang voorbij. Tegenwoordig doen vooral TikToksterren, popdiva’s en opkomend filmtalent dienst als modemuzen par excellence. Deze nieuwe gezichten wil je volgen vanop de eerste rij.

1. Emma Chamberlain

Emma Chamberlain groef zich een weg naar het hart van menig Gen Z’er met haar nonchalante YouToube-video’s en podcasts waarin ze allerlei kleine details van haar dagelijks leven bespreekt. Vooral de stijl van haar video’s valt op: net als Phoebe Waller-Bridge dat doet in Fleabag onderbreekt Chamberlain het discours voortdurend om via een later geplaatste voice over haar ‘prestaties’ van allerlei grappige commentaren of bedenkingen te voorzien. Right up Gen Z’s alley dus.

Dankzij die populariteit op sociale media – de YouToubester bouwde inmiddels een trouw publiek van zo’n kleine 15 miljoen volgers op Instagram uit – is Chaimberlain intussen ook een graag geziene gast op de front row van fashion shows. Haar onberispelijk gevoel voor stijl, gecombineerd met een voorliefde voor edgy looks en gedurfde luxemode helpen daar natuurlijk ook bij.

© Getty Images.

Volg haar via @emmachamberlain en @anythinggoes.

2. Whitney Peak

Whitney Peak kan je kennen van de Gossip Girl reboot uit 2021. De rol die ze daarin vertolkt is die van Zoya Lott, halfzus van de nieuwe Upper East Side-Queen Bey Julien Calloway. Haar acteerdebuut maakte ze in Molly’s Game van Aaron Sorkin. Pas na haar verschijning in Gossip Girl ging de bal voor de jonge actrice én modepersoonlijkheid echter goed aan het rollen. Intussen werd de Canadese actrice met Oegandese roots niet alleen uitgeroepen tot nieuwe ambassadrice van Chanel, maar kreeg ze ook de kans om samen te werken met verschillende grote ontwerpers en mocht ze de cover van talloze modemagazines sieren.

Volg haar via @whitneypeak.

3. Sam Smith

Brits singer-songwriter Sam Smith staat bekend om hun uiterst stijlvolle silhouetten en gedurfde modecombinaties. Toen Smith in 2012 voor het eerst aan het popfirmament kwam kijken, kon hun stijl nog eerder als ingetogen geklasseerd worden. Hoe beter de muzikant zichzelf leerde kennen, zo meer uitgesproken die ook kledij ging gebruiken als manier par excellence om uitdrukking te geven aan die identiteit. Een flagrante stijlevolutie die wij alleen maar op luid gejuich kunnen onthalen.

Volg hen via @samsmith.

4. Mona Tougaard

Als je het over up and coming namen in de mode-industrie hebt, kan die van Deens model Mona Tougaard niet ontbreken. Dankzij haar Somalische, Ethiopische en Turkse roots heeft Tougaard een heel unieke en eigen look. Dat viel ook menig designer en modefotograaf de afgelopen jaren op, wat resulteerde in een hele resem interessante samenwerkingen. Tougaard liep onder meer al campagnes voor Prada, Miu Miu, Valentino, Stella McCartney en Louis Vuitton. Ze was ook te zien in de allerlaatste show van Karl Lagerfeld voor Chanel.

© Getty Images/Cloudio Lavenia.

Naast haar uitstekende performance op de catwalk groeide Tougaard dankzij haar edgy look en eigenzinnige mix van luxe- en underground streetstylemode ook uit tot publiekslieveling van streetstylefotografen. Dat ze vaak front row mag aanschuiven als ze zelf niet óp de runway staat, spreekt dan ook voor zich. Tougaard gebruikt haar platform bovendien niet alleen voor fashion statements, maar spreekt zich ook regelmatig uit over hete maatschappelijke hangijzers als de oorlog in Gaza en de dreiging van de huidige klimaatverandering.

Volg haar via @mona_tougaard.

5. Jennie Ruby Jane

K-pop neemt niet alleen de wereld over, maar ook de modeindustrie. Wat begin jaren ‘90 begon als een subgenre binnen de Zuid-Koreaanse popmuziek, groeide anno 2024 uit tot een wereldwijde hype. De leadsingers en -zangeressen van K-popbands als Blackpink, Stray Kids, BTS en New Jeans worden dan ook overspoeld door fans en samenwerkingen met internationale kleppers als Lady Gaga, Dua Lipa en Selena Gomez. Bovendien is de modeindustrie in steden als Seoel en Tokio – waar K-pop nog steeds het weligst tiert – een van de meest vooruitstrevende van het moment. En dat zorgt bij de meeste K-poppers voor een unieke en hypermodegevoelige look die perfect aansluit bij wat Gen Z én de huidige generatie modemakers in gedachten heeft.

Heel wat K-popbandleden kregen dan ook al een contract aangeboden door grote luxemerken als Prada, Saint Laurent, Dior, Céline en Bulgari. Jennie Ruby Jane, een van de leden van Blackpink, werd dan weer uitverkoren als modemuze voor Chanel. Absoluut een ‘nieuw stijlicoon’ om van dichtbij te blijven volgen.

Volg haar via @jennierubyjane.

6. Jaden Smith

Edgy en avant-garde: zo zou je ook de look van muzikant, acteur en stijlicoon Jaden Smith best kunnen omschrijven. Smith staat er – net als zijn zus Willow trouwens – om bekend regelmatig de grenzen van traditionele mode- en genderconventies uit te dagen, door luxelabels en streetwear op een kleurrijke en eclectische door elkaar heen te laten lopen. Maar ook door naast oversized broeken en mannelijke blazers, naar rokken, jurken en volumineuze genderloze ensembles te grijpen. Wij zijn fan!

Volg hem via @c.syresmith.

7. Sydney Sweeney

Gen Z-stijlicoon Sydney Sweeney raakte bekend bij het grote publiek dankzij haar rol als Cassie in Euphoria, en door die van Olivia in het eerste seizoen van The White Lotus. Net als co-sterren in die eerste reeks Zendaya, Hunter Schafer en Alexa Demie kiest Sydney vaak voor extravagante en opvallende statement silhouetten, al blijven die vaak net iets minder avant-gardistisch dan die van de rest van de Gen Z-cast. Op de rode loper gaat Sydney vaak voor verleidelijke, maar elegante glamour. Off duty mag het iets meer casual zijn: een baggy jeans en een retro bandshirt kunnen perfect.

Volg haar via @sydney_sweeney.

8. Rosalía

De Spaanse zangeres en singersongwriter zorgde niet alleen voor een stroomversnelling in de hedendaagse popmuziek, maar met haar gewaagde mix van streetwear en Y2K-luxemode, brengt ze ook vernieuwing in de modeindustrie. De look van Rosalía is – net als haar muziek trouwens – gedurfd, edgy, eigentijds, maar ook altijd doorspekt met een vleugje cultural heritage. Traditionele flamencojurken en mantilla’s vermengt ze moeiteloos met Y2K-truien die bijna enkel uit een paar mouwen bestaan, grillige nagelkunst en lange laqué knielaarzen.

Volg haar via @rosalia.vt.

9. Alix Earle

Alix Earle maakte de afgelopen jaren furore op TikTok en Instagram. Op die eerste wist ze intussen meer dan 9,1 miljoen volgers te vergaren. Wat haar looks vermoedelijk zo aantrekkelijk maakt voor een jong social media minded publiek, is dat ze high-end mode op een nonchalante manier met betaalbare merken vermengt. Haar looks vermengen bij voorkeur comfortabele casual stuks, zoals croptops, sweatpants en oversized T-shirts, met meer opvallende trendstuks zoals minirokken met cargozakken, military bombers en statement pumps met gespen.

Volg haar via @alix_earle.

10. Troye Sivan

Australisch zanger, singer-songwriter enYouTuber met Zuid-Afrikaanse roots Troye Sivan raakte bij het grote publiek vooral bekend door zijn openhartige video’s en activistische engagement voor de LGBTQ-zaak. Zijn kledingsstijl sluit daar eigenlijk perfect bij aan: ook daar doorbreekt Sivan voortdurend de genderstereotypen door te kiezen voor uitgesproken silhouetten met zachte, androgyne kenmerken. High-end mode van luxelabels als Prada, Balenciaga, Acne Studios en Fendi vermengt hij met casual stuks en vintage vondsten. Er is eigenlijk maar een constante: Sivan denkt buiten de genderhokjes en dáár kunnen wij alleen maar blij om zijn.

© Getty Images for Prada.

Volg hem via @troyesivan.

Nog meer mode en celebs:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content