Het werkgeluk van de Belgen wordt het meest bepaald door de mate waarin zij tevreden zijn met hun leidinggevende. Dat blijkt uit nieuwe resultaten van het UGent-NN Natuionaal geluksonderzoek. Naast de leidinggevende spelen ook autonomie, een goede work-life balance en persoonljke groei een belangrijke rol. En er is duidelijk nog werk aan de winkel: de  helft van de medewerkers de indruk dat hun leidinggevende niet geeft om hun welzijn of om hun mening. Dankzij deze tips word je gelukkiger op het werk!

De levensverzekaar NN voert samen met de UGent onderzoek naar het geluk van de Belg. En omdat we dagelijks heel wat uren aan ons werk spenderen, speelt die factor een grote rol. Wat blijkt? Vooral de leidinggevende is cruciaal voor een gelukkig gevoel over het werk.

Top 10: factoren die de Belg zijn werkgeluk bepaalt

1. Tevredenheid met leidinggevende
2. Autonomie
3. Work-life balance
4. Bijdrage tot persoonlijke groei
5. Financiële tevredenheid
6. Jobonzekerheid (-)
7. Benutting van vaardigheden en capaciteiten
8. Waardering/sociale steun door collega’s
9. Inrichting van de werkomgeving
10. Werk vraagt veel concentratie

“De meest essentiële factor van ons werkgeluk is dus de mate waarin we tevreden zijn over onze leidinggevende”, zo zegt het onderzoek. “Medewerkers die aangeven dat hun leidinggevende zeer begaan is met hun welzijn scoren maar liefst 1,25 punten hoger op
werkgeluk dan het Belgische gemiddelde. Ook wanneer de medewerker het gevoel heeft dat zijn leidinggevende geeft om zijn mening zien we een opmerkelijke stijging in werkgeluk.”

Tips voor leidinggevenden

Isabelle Gonnissen ken je van 30 Dagen zonder Klagen. Zij deelt tips voor leidinggevenden om iedereen gelukkig te houden.

Begin bij jezelf: durf jezelf kwetsbaar op te stellen en wees open richting je medewerkers, vertel eens iets over jezelf. Geef als leider ook toe dat het ook voor jou moeilijk is en dat je het zonder het team niet zou kunnen.
Open communicatie is alles: sta open voor feedback en wees bereikbaar. Geef je medewerkers inzichten in de cijfers en moeilijkheden van het bedrijf.
Toon waardering: benadruk dat je jouw medewerkers nodig hebt en hun inzet ertoe doet om deze crisis samen door te komen. Een kleine attentie zoals een postpakketje, kan dit extra in de verf zetten.
Motiveer en inspireer je medewerkers op verschillende manieren en hanteer ook een individuele aanpak. Niet iedereen wordt op dezelfde manier gemotiveerd.
Laat los en vertrouw: neem je tijd om de mens achter de medewerker/expert/professional te leren kennen. Stel de juiste menselijke vragen naast het professionele, wees oprecht geïnteresseerd in de thuis-, gezin-, familiesituatie van je medewerker.
Blijf positief: zorg dat er zoveel mogelijk positieve vibes kunnen worden gemaakt in deze moeilijke en onzekere tijden.

Zelf je werkgeluk in handen nemen

Natuurlijk kun je ook zelf aan de slag om je werkgeluk in handen te nemen. Professor Lieven Annemans deelt zijn tips.

  • Blijf authentiek, blijf jezelf. ‘Doen alsof’ heeft geen zin.
  • Communiceer duidelijk en oprecht richting collega’s en leidinggevenden, ook wanneer het minder goed gaat of wanneer je onzeker bent.
  • Wees mild voor jezelf. Onzekerheid of angst kan en mag, maar leer hierover te praten als je het moeilijk hebt.
  • Verwittig je leidinggevende wanneer je hulp nodig hebt en durf ‘neen, niet nu’ te zeggen, zowel tegen collega’s als tegen je leidinggevende.
  • Draag de waarden van je bedrijf uit.
  • Stel je leergierig op met levenslang leren als basishouding. Sta open voor het verwerven van nieuwe competenties.
  • Collega’s of anderen helpen, bezorgt jezelf ook geluk.
  • Denk aan je eigen vitaliteit en gezondheid: slaap goed, beweeg, eet gezond,…
  • Probeer positieve zaken bewust te beleven.
  • Durf uit te komen voor je eigen mening, zonder respect te verliezen.
  • Gun je brein elke dag de nodige rust.

Meer tips voor geluk op je werk: