2. Focus niet op presteren, maar op genieten

Jezelf vastpinnen op het idee dat je moet klaarkomen, is funest voor je slaagkansen. Verander die gedachtegang. Verleg de focus van je orgasme naar het algemene genot dat seks met zich meebrengt en leg jezelf of je partner geen druk meer op. Vestig je aandacht bewust op elke streling, elke prikkel en elke beweging. Raak jezelf of elkaar doordacht aan en kruip helemaal in het moment. Voelt iets goed aan? Blijf dan even bij dat gevoel. Regelmatig masturberen zonder je partner kan de prestatiedruk die je voelt in bed wegnemen.

3. Neem de tijd om tot een orgasme te komen

Vrouwen doen er gemiddeld twintig minuten over om tot een bevredigend orgasme te komen. Opgewonden raken en je lichaam stimuleren kost nu eenmaal tijd. Gun jezelf de tijd die je nodig hebt. Je ontspannen en loslaten is de boodschap. Praat met je partner. Leg uit hoe jij je voelt en wat je nodig hebt. Spreek signalen of codewoorden af waarmee je aanwijzingen kunt geven tijdens de daad. Probeer ontspannen te blijven, ook wanneer je orgasme wat langer wegblijft.

4. Raadpleeg een professional bij ernstige problemen

 Orgasmeproblemen of orgasmestoornissen kunnen primair zijn, wat wil zeggen dat je nog nooit een orgasme hebt beleefd. Bij secundaire orgasmeproblemen heb je ooit wel orgasmes beleefd, maar vanaf een bepaald moment niet meer. Dit kan veel oorzaken hebben, waaronder hormonale factoren, chronische ziekten, medicatiegebruik, depressie, stress, een burn-out, vaginale pijn en infecties. Als je met fysieke problemen, stress, een trauma, burn-out of depressie kampt, kun je het best een arts of gynaecoloog raadplegen. Zij zullen je indien nodig doorverwijzen naar een seksuoloog, psycholoog of psychiater.

1 2
bekijk op één pagina

Meer lezen? 12 orgasmes om te ontdekken en te beleven van Ann Cuyvers is nu overal te koop.

Meer over seks & relaties: