Op zoek naar een nieuwe partner? Misschien heb je Tinder, Happn of een andere app al geïnstalleerd. Al kun je daar beter nog eens over nadenken. Uit onderzoek blijkt nu dat datingapps net geen goed doen voor je liefdesleven.

Van een relatiebureau tot Tinder of een datingsite… Het aantal manieren om een partner te vinden, was nog nooit zo groot. Nochtans voorspelt het Planbureau dat tegen 2060 de helft in België single is. Volgens Nederlandse onderzoekers is er een verklaring: de enorme hoeveelheid profielen op apps verlamt ons en maakt dat we mensen sneller verwerpen.

Volgens de onderzoekers krijgen 10 miljoen mensen iedere dag elk 140 foto’s te zien van potentiële partners. Een stijging van het aantal relaties dan? Integendeel. “Door het grote aanbod wijzen we sneller af en krijgen we keuzestress.” Het fenomeen is wetenschappelijk bewezen in vakblad Social Psychological and Personality Science; sociaal psychologen Tila Pronk en Jaap Denissen (universiteit van Tilburg) publiceerden drie studies die de paradox van de moderne liefde verklaren. “De eindeloze stroom van profielen op de apps leidt tot een algemene ontevredenheid en maakt mensen pessimistischer over hun kansen, waardoor ze opties steeds meer gaan verwerpen”, zo luidt de belangrijkste conclusie.

Ook Feeling gastvrouw en relatie-experte Rika Ponnet spreekt in haar boek ‘Alleen met jou’ over het overaanbod op datingapps. “Ik ben geen Tinder-fan, ik vermoed dat het meer schade aanricht dan het oplevert”, vertelde ze in een eerder interview. “Natuurlijk zijn er succesverhalen, maar ik zie ook stigmatisering, devaluatie en ontmenselijking van het proces van verliefd worden. Mensen worden gereduceerd tot een profielfoto of een paar eigenschappen, bijna alsof je een auto koopt. We wijzen razendsnel af, leren beoordelen en veroordelen in een paar seconden.” Ze heeft er zelfs een term voor: Primarkdaten, genoemd naar de bekende Britse kledingketen met een zeer goedkoop aanbod. “Ogen glijden over de foto’s, bevalt iets, dan wordt er naar rechts geswipet. Binnen de korste keren is er een boodschappentas vol matches.” En we hechten minder waarde aan die matches omdat we er toch zoveel hebben.

It’s raining men

Je mag dan aannemen dat de kans op de ware vinden groter is, als je een groot aanbod hebt. Maar te veel aanbod maakt ons gestrest en moe. Keuzestress maakt dat we uiteindelijk geen keuze maken. Bovendien raken we gefrustreerd als we er een lange tijd intensief mee bezig zijn en toch die ‘ware’ niet vinden. Te selectief worden, is dan ook weer geen goed idee. ‘Wanneer mensen steeds meer naar links swuipen, zijn ze minder blij met het aantal kleine opties die ze wel hebben. Ze worden pessimistisher over hun kansen op een goeie match. Bovendien zul je meer opties verwerpen, naarmate je er meer verwerpt.

Toch op Tinder?

Las af en toe een pauze in, wees selectief en bekijk het van match tot match. Een hele verzameling aan matches mag dan leuk zijn voor je ego, kans dat je er echt de ware mee ontmoet, is eerder klein. Of probeer trouwens ook eens andere manieren: ga op café, probeer een speeddate of zoek hulp bij een relatiebureau.

Meer artikels over singles & relaties: