Maar liefst 1 op 6 heeft burn-outklachten, zo blijkt uit onderzoek van de KU Leuven. Alarmerend. Thuiswerken de gouden sleutel tot rust? Niet noodzakelijk. Wie momenteel noodgedwongen thuis werkt, merkt al snel: privé en werk lopen volledig door elkaar. Ben je thuis aan het werk, maar vind je toch zwaar? Lees dan even deze tips.

Hoewel we de term burn-out heel vaak horen, was er lang geen eenduidige definitie. De KU Leuven formuleerde in maart een definitie. Burn-out bevat vier kernsymptomen: uitputting (fysiek en mentaal), mentale distantie (weerstand tegen het werk), cognitieve ontregeling (concentrastoornissen, aandachtsproblemen), emotionele ontregeling (oncontroleerbare heftige emotionele reacties). Daarnaast kan er een depressieve stemming optreden, kunnen er psychische klachten (denk aan slaapproblemen of paniekaanvallen) ontstaan en zijn er fysieke klachten: hoofdpijn bijvoorbeeld.

Volgens de wetenschappers wordt die veroorzaakt door een disbalans tussen hoge werkeisen en onvoldoende hulpbronnen op het werk. En werkeisen zijn er nu nog steeds, terwijl die hulpbronnen waarop we vaak beroep doen op het werk, nu wegvallen. Hoe zorg je dat je thuis geen burn-out krijgt?

Thuis & een burn-out

“Zeker en vast mogelijk”, zegt psychotherapeute Alison Stone aan Byrdie. “Het lijkt een luxe, van thuis werken. Maar dankzij de technologische ontwikkelingen is het heel eenvoudig om constant in contact te blijven met het werk. Bovendien is het van thuis uit heel moeilijk om te bepalen wanneer de dag precies start en wanneer hij is afgesloten.” Om naar me te zwijgen van de sociale isolatie. “Op kantoor – zelfs als het erg druk is – neem je meestal wel enkele minuten om even te ventileren bij een collega of gezellig even een praatje te slaan. Die momenten zijn belangrijk om met stress om te gaan. Als je thuis werkt, heb je die optie niet.”

Werk jij thuis? Dan volg je beter deze tips

1. Creëer een werkplek

Aan de keukentafel mag het gezellig werken zijn, toch kies je liever een plekje dat je omdoopt tot jouw kantoorruimte. Zo maak je een duidelijk onderscheid tussen ‘het werk’ en je privé.

2. Plan je werkdag

Bepaal op voorhand om hoe laat je dag begint en hoe laat je afsluit. Het is niet omdat je van thuis uit werkt, dat je de hele avond beschikbaar moet zijn. Werk jij tot 17.00 uur? Prima, dan gaat een kwartiertje later je laptop onherroepelijk dicht. Tip: laat hem veilig in je werkomgeving, zo kom je ook niet in de verleiding om nog snel even je mails te checken of toch iets af te werken in je vrije tijd.

3. Doe alsof je naar kantoor gaat

Als jij naar het werk vertrekt, doe je kleren aan en zorg je dat je netjes gewassen bent. Doe dit thuis ook, je voelt je beter in je vel én het is goed voor je structuur. Een ochtendritueel doet wonderen.

4. Kom onder de mensen

Fysiek afspreken is helaas niet mogelijk. Gelukkig zijn er tal van andere manieren om je collega’s te zien. Vergader regelmatig via videochat, bel en stuur berichtjes. Wat dacht je van een virtuele lunch? Videochat aan en gezellig kletsen. Even stoomafblazen.

5. Focus je tijdens de werkuren op je werk

Het is verleidelijk om snel even de afwas te doen of de boodschappen nu alvast te halen. Toch doe je dat liever niet. Werk is werk en ontspanning is ontspanning. Focus je dus tijdens je thuiswerkdag even volledig op je werk, zodat je later met een gerust hart je laptop dicht slaat.

6. Zorg voor een fijne werkomgeving

Je denkt misschien dat het weinig doet, maar een mooi opgeruimd bureau, een leuk plantje en een mooie foto, doen veel voor je humeur. Zorg dat je het echt gezellig hebt in je werkruimte. Verse bloemen worden tegenwoordig veilig thuis geleverd. 

7. Neem pauzes

Het voordeel van thuis werken is dat je zelf (of op zijn minst deels) kunt bepalen hoe je jouw dag indeelt. Zorg echter dat je zeker tijd neemt voor pauzes. Die zijn noodzakelijk voor een productieve, gemotiveerde en gelukkige werkdag. Blijf niet achter je bureau plakken, maar maak een wandeling of ga op zijn minst even naar een andere ruimte in je huis.

8. Leg alles klaar binnen handbereik

Als je telkens moet opstaan om die nietjesmachine te zoeken of naar de printer te lopen, raak je snel gefrustreerd. Denk even na welke spullen je op kantoor vaak nodig hebt, en zorg dat je die ook op je werkplek binnen handbereik hebt.

8. Profiteer van de voordelen

Laten we niet flauw doen, er zijn ook heel wat voordelen verbonden aan je home office. Geniet bijvoorbeeld van de optie om meer te bewegen: wandel rond terwijl je telefoneert, werk staand aan een hoge tafel of investeer in een zitbal om tijdens het werken je core trainen… Er zijn veel mogelijkheden.

Algemene tips tegen een burn-out

Daarnaast gelden natuurlijk ook de algemene tips tegen een burn-out voor thuiswerkers.

  • Zoek je intrinsieke motivatie: waar word je echt gelukkig van? Wat geeft energie? Wat kost net energie?
  • Herleg je focus: leg prioriteiten op die dingen die er echt toe doen.
  • Laat je gedachten regelmatig afdwalen: op die momenten ben je het creatiefst en krijgt je brein de kans om te recupereren.
  • Breng stresserende gedachten in kaart: wat geeft je stress? In welke mate geven ze net setback ipv vooruit helpen.
  • Ga singletasken. Het menselijk brein is niet gemaakt om te multitasken, het is een mythe dat vrouwen dat beter kunnen.
  • Geniet van rust

Klok voor in je bureauruimte

Om straks op tijd af te sluiten…

Cloudnola – €70 – Hier verkrijgbaar

 

Organizer voor op je bureau

Om alles netjes te houden…

House Doctor – €45 – Hier verkrijgbaar

Handige weekplanner

Om je werk goed te organiseren en verdelen…

In A5-formaat – €15,26 – Hier verkrijgbaar 

Tafellamp om je bureauruimte op te fleuren

Lamp met messing kap en groene marmeren voet

Furnified – €169,99 – Hier verkrijgbaar 

Wellnessbal voor een betere houding

Zorg voor een actieve, juiste houding tijdens je werk. Bovendien zorgt ie voor versteveging van buik- en rugspieren, een betere balans én verbeterde coördinatie. (Na je werkdag gebruik je hem om fitnessoefeningen uit te voeren)

Wellnessbal Technogym – €245 – Hier verkrijgbaar 

 

Meer tips om productief te werken tijdens de lockdown: