Leen Steyaert is de eerste Vlaamse menopauzeconsulente. In haar nieuwe boek ‘Jouw Menopauzeplan’ verzamelt ze gouden tips. Aan Feeling verklapt ze alvast drie dagen lang enkele weetjes. Vandaag heeft ze het over hoe we ons seksleven kunnen boosten tijdens de menopauze. 

Ik ga er niet omheen draaien: vanaf het moment dat je in de overgang komt, wordt je vagina droger en in de menopauze blijft ze droog. Dit vermindert seksueel genot en kan een flinke domper zetten op je seksleven. Het goede nieuws is dat er wel degelijk manieren zijn om seksueel actief te blijven. In tegenstelling tot onze grootmoeders, voor wie seks bijna uitsluitend diende om zich voort te planten, is seks voor de hedendaagse vrouw gewoon leuk. Het is een manier om haar vrouwelijkheid te uiten, te beleven en ermee te experimenteren. En er is geen sprake van dat je ermee stopt als je in de menopauze komt. Met deze tips verhoog je je seksuele bewustzijn.

1. Rebalancing

Rebalancing is een vorm van lichaamswerk die afkomstig is uit India en die gericht is op aanraken. Via massage wordt de grens opgezocht tussen ontspanning en het aanraken van emoties. Het is een zeer goede therapie voor als je je om diverse redenen niet (meer) goed in je vel voelt en je je vrouwelijkheid weer tot bloei wilt brengen. Je kunt zowel alleen als samen met je partner bij een rebalancer terecht. Je leert er vaardigheden om je mooi, waardevol en op-en-top vrouw te voelen. Het oefenen van je bekkenbodemspieren of je nierkracht versterken zijn typische rebalancingoefeningen. Twee klassieke kegeloefeningen:

Lees verder op de volgende pagina

1 2
bekijk op één pagina