Deze mensen hebben meer kans op een burn-out

Maar liefst 1 op 5 van de werkende Belgen krijgt te maken met een burn-out. Het kan iedereen overkomen, toch zijn er een aantal mensen die gevoeliger zijn dan anderen. Herken je dit? Dan kun je beter extra voorzichtig zijn.

1. Perfectionisten

Wil jij alles alleen maar perfect doen en begin je te piekeren wanneer iets niet helemaal loopt zoals je het wilt? Dan kun je maar beter opletten. Bovendien heb je als perfectionist sneller last van faalangst,  Een goede tip: accepteer dat perfectie niet bestaat en wees niet overdreven streng voor jezelf. Vergeet zeker niet om af en toe een welverdiende pauze in te lassen.

2. Hoogsensitieve mensen

Zo’n 20% van de mensen is hoogsensitief. Ze zijn gevoeliger voor prikkels, voelen meer indrukken en zijn daarom sneller moe. Gelukkig heeft deze karaktereigenschap heel wat voordelen. Toch is er een keerzijde aan die hoogsensitiviteit: net omdat je gevoeliger bent, heb je meer kans op een burn-out. Extra voorzichtig zijn dus.

3. Mensen die geen nee kunnen zeggen

Je bent vriendelijk, meegaand en wilt graag iedereen helpen. Dat is heel mooi voor anderen, maar jezelf doe je er vaak meer kwaad mee dan goed. Neem je vaak het werk over van anderen, durf je een feestje nooit afzeggen of kun je het écht niet laten om iedereen te helpen? Dan loop je een serieus risico om een burn-out op te lopen. Zeg dus gerust wat vaker nee, mensen rondom je begrijpen het en niemand heeft er iets aan als je binnenkort voor maanden ziek bent.

4. Plichtsbewuste mensen

Plichtsbewuste mensen lopen meer risico op een burn-out dan anderen. Ben jij zo ambitieus in je job dat je het niet kunt loslaten, en voel je je verplicht om ook in je vrije tijd met je werk bezig te zijn, dan let je beter op.

Herken je jezelf in deze eigenschappen, dan kun je beter opletten en regelmatig de pauzeknop indrukken. Meer weten over burn-outs? Lees hier het interview met expert Carien Karsten.

Meer over psychisch welzijn:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

Gesponsorde content