Moeite om echt tot rust te komen in deze rare tijd? Je bent zeker niet alleen. Nochtans is dit hét moment om echt te relaxen en zen te worden. Dankzij deze tips vind je die welverdiende rust.

Je hebt nu meer vrije tijd en kunt dus eindelijk relaxen. Je smeert je goed in, gaat in de zon liggen en neemt een goed boek. Na vijf minuten word je onrustig en ga je toch maar weer even verder met de grote kuis. Herkenbaar? Je bent niet alleen. Relaxen is belangrijk, maar niet evident.

Waarom vind ik geen rust?

Natuurlijk zijn daar verschillende redenen voor. Enerzijds ben je het niet gewoon om extra vrije tijd te hebben, en in het midden van de dag in de zon gaan liggen, voelt wat onwennig. En hoewel psychiater Dirk De Wachter en heel wat andere deskundigen opperen dat je je moet leren vervelen, lijkt dat allesbehalve evident. Daarnaast zijn er al die vervelende prikkels: het nieuws dat je ongerust maakt, de zoveelste call met een vriendin die even haar hart wilt luchten en die ellenlange to do lijst die je aan het begin van de lockdown opstelde, is nog steeds niet uitgeput. Om naar maar te zwijgen van sociale media: door al die leuke foto’s van bakkende, e-piritievende en sportende vrouwen, voel je al snel de druk om zelf ook een fles champagne te kraken en een urenlange videoconferentie met vrienden te houden, om daarna die calorieën terug te verbranden tijdens een home work-out, die je vastlegt op Instagram.

Een warme oproep: neem deze tijd even om te doen waar je zélf zin in hebt. Om je hoofd even helemaal leeg te maken en niet constant in de weer te moeten zijn. Geen idee hoe te beginnen? Wij delen enkele tips.

1. Neem het einde van je werkdag ter harte

Je kunt nu van thuis werken en bent daardoor gemakkelijk bereikbaar. Natuurlijk moet je je job goed doen, maar het is verleidelijk om wat langer door te werken, ‘s avonds nog even je mails te checken of toch nog snel iets af te werken. Doe. het. niet. Werk overdag efficiënt (hier lees je tips om dat het best te doen) en laat je werk na én voor de werkuren voor wat het is.

2. Focus op het nu

Je kunt nu helaas geen reis maken naar een exotische bestemming, dat citytripje met vriendinnen werd geannuleerd en je kunt zelfs niet meer naar je favoriete restaurant. Dat is kut. Het goede nieuws: om te relaxen heb je helemaal niets nodig. Doe iets waar jij zen van wordt: misschien is het een wandeling in de natuur, misschien een leuke yoga-sessie of misschien een potje hardlopen. Wie weet haal jij net wél energie uit een gesprek met een vriendin. Alles kan, maar laat je vooral niet zeggen wat het best werkt, want dat kun je enkel zelf voelen.

3. FOMO is écht niet nodig

Fomo of ‘the fear of missing out’ wil zoveel zeggen als: je hebt schrik dat je iets leuks mist. Dat is heel menselijk, maar echt niet nodig. Het is helemaal oké om niet iedere avond een zoommeeting met hapjes en drankjes te organiseren of om niet als een zot te beginnen bakken en joggen. Vind je het moeilijk, laat sociale media dan even voor wat ze zijn en doe alleen waar jij zin in hebt.

4. Neem tijd voor jezelf

Je hebt misschien een partner die je graag entertaint en enkele kinderen die graag iedere minuut van je aandacht opeisen… Maar het is helemaal oké om je even af te sluiten en met jezelf bezig te zijn: even alleen wandelen, een half uur op je bed gaan liggen of jezelf verliezen in een goed boek…

5. Leg de lat niet te hoog

Misschien haal je wel energie uit dat lopen of kom je helemaal tot rust dankzij yoga. Dat is top. Maar verwacht niet te veel van jezelf. Je hoeft niet meteen een marathon te kunnen lopen of als een doorwinterde yogi de moeilijkste poses aan te nemen. En even geen zin, dan doe je toch gewoon even iets anders.

6. Verwachten geen wonderbaarlijke ideeën na het niets doen

Niets doen is niet alleen leuk, het is vooral ook nuttig. Vaak komen de leukste ideeën uit je creatieve brein als je even niets doet. Maar, wordt nu niet ongeduldig als je na een half uur niets doen, niet meteen hét idee hebt gevonden. Het zal later wel komen.

7. Creëer structuur én momenten voor rust

Een structuur is erg belangrijk nu, anders dreig je onrustig te worden. Dat wil echter niet zeggen dat je heel je planning moet volproppen. Zorg dus in die structuur voor voldoende rustmomenten. En leg op voorhand niet vast wat je in die rustmomenten doet: als je taarten bakken of bloemschikken in je planning vast pint, lijkt het al snel op werken en niet meer op ontspanning.

8. Probeer eens iets nieuws

Vind je het niks, stop er dan gewoon mee. Maar wie weet ontdek je wel iets nieuws dat je helemaal tot rust brengt.

9. Beweeg

Maar zoek iets dat je leuk vindt. Merk je na de tweede yogasessie dat je er niks aan vindt, ga dan eens wandelen of neem de fiets. Zelfs nu zijn de mogelijkheden eindeloos: er zijn tal van work-outs die je online volgt.

10. Het huishouden loopt niet weg

Het is oké dat er nu even wat afwas staat of dat je huis niet perfect op orde is. Volgens deze opruimgoeroe is een lenteschoonmaak zelfs helemaal niet nodig. Geloof ons, we ontdekten het zelf, als je het even laat liggen, ligt het er daarna nog steeds.  Extra voordeel: je ontvangt nu toch geen bezoek, dus geen haan die er naar kraait. 😉

Meer tips voor deze periode: