Ben je op regenachtige dagen als deze moeprikkelbaar en een beetje somber? Kans is groot dat je de herfstblues hebt. Gelukkig zijn er enkele tips om je beter te voelen.

Korte dagen, grijze lucht en veel regen… Allemaal ingrediënten voor de herfstblues. Maar hoe weet je nu eigenlijk of je de herfstblues hebt? En vooral: wat kun je ertegen doen?

Waarom zo somber?

Ben je eigenlijk best tevreden met je leven, maar voel je je somber en lusteloos? Of je kunt je maar moeilijk concentreren en heb je het gevoel dat je niet kunt focussen? Kans is groot dat je de herfstblues hebt.

Op zich niet vreemd dat je tijdens de overgang van zomer naar winter net dat tikkeltje ongelukkiger bent: het hormoon melatonine zorgt dat je ‘s avonds goed inslaapt. Op koude, regenachtige dagen maakt je lichaam meer van dit hormoon aan. Gevolg: je wordt slaperig. Net omdat je zo moe bent, voel je je prikkelbaarder en somberder. En dan is er nog het vitamine D-gehalte. Je lichaam maakt vitamine D aan dankzij zonnestralen, maar die kom je in de herfst veel minder tegen. En laat dat nu net een vitamine zijn die belangrijk is voor je humeur en energiegevoel. Graag beter in je vel? Hou dan rekening met onderstaande tips.

10 tips tegen de herfstblues

1. Accepteer dat niet iedere dag feest is

Dirk De Wachter schreef een heel boek over het thema: de kunst van het ongelukkig zijn. Een dagje minder enthousiast? Accepteer het gewoon, morgen een nieuwe dag om de meest positieve versie van jezelf te zijn.

2. Kom in de natuur

Kun je je niet meer concentreren op je werk? Haal even een frisse neus. Vele studies tonen aan dat de natuur een positieve invloed heeft op je mentale welzijn. Je kunt letterlijk je hoofd leegmaken en energie tanken. Je bloeddruk daalt, en je stress vermindert. Dat korte moment dat je verliest, maak je dubbel en dik goed omdat je veel productiever bent.

3. Creëer een goed slaapritme

Een goede nachtrust is essentieel. Moeilijke slaper? Hou een vast slaapritme aan. Door iedere dag op hetzelfde tijdstip op te staan en te gaan slapen, word je lichaam gewoon aan je slaapritueel. De laatste uren voor je gaat slapen gebruik je liefst om al tot rust te komen: een ontspannend boek lezen, ademhalingsoefeningen of een rustige yogasessie brengen jou helemaal in slaapmodus.

4. Vermijd cafeïne

Of verminder alleszins je gebruik. Neem jij ook meteen een kopje koffie als je weinig energie hebt? Dat lijkt misschien een goed idee, maar is het niet. Je krijgt een opgejaagd gevoel en brengt je slaappatroon in de war. Beperk je liever tot drie kopjes koffie per dag en drink deze voor 14.00 uur ‘s middags. Voor de rest drink je veel water.

5. Eet gezond

Je voeding heeft een enorme impact op hoe je je voelt. Zet veel vezels – die zijn goed voor je darmflora – en groenten op het menu. Waar je liever niet te veel van neemt? Suikers en alcohol.

6. Neem supplementen

Heel wat Belgen hebben een tekort aan vitamine D. Omdat er nu eenmaal weinig zon is in de herfst en winter, is het een goed idee om een supplement te nemen.

7. Omring je door de juiste mensen

Welke mensen geven je veel energie? Dit zijn de mensen die je nu moet opzoeken. Positivisme werkt aanstekelijk. Geniet daarom van de mensen waar jij gelukkig van wordt.

8. Plan iets leuks

Wat zo leuk is aan de zomer? Festivals, feestjes, reizen… Zorg dat je alvast iets leuks hebt om naar uit te kijken. Een reis of een citytrip zijn opties, maar het kan gerust ook kleiner: een etentje met vriendinnen, een wandeling met de familie of een datenight op de sofa met je partner… Alles is mogelijk, zolang je maar iets hebt om naar uit te kijken op een druilerige werkdag.

9. Voorzie ruimte in je agenda

Van werken alleen word je niet gelukkig. Maak een planning, maar voorzie ook voldoende ruimte in je agenda voor een verkwikkende wandeling, een onverwacht koffiebezoek bij een vriendin of gewoon een dutje op de sofa als je er nood aan hebt.

10. Zoek hulp

Zit je echt niet goed in je vel, wees dan niet bang om hulp te vragen! Praat in eerste instantie met je vrienden of mensen die je vertrouwt, ga naar de huisdokter als je te lang te slecht in je vel zit of boek een afspraak bij een psycholoog of therapeut.

Meer tips voor een fijne herfst: