Ben je op regenachtige dagen als deze moeprikkelbaar en een beetje somber? Kans is groot dat je de herfstblues hebt. Gelukkig zijn er enkele tips om je beter te voelen.

Korte dagen, grijze lucht en veel regen… Allemaal ingrediënten voor de herfstblues. Maar hoe weet je nu eigenlijk of je de herfstblues hebt? En vooral: wat kun je ertegen doen?

Herfstblues

Er zijn verschillende symptomen waaraan je de herfstblues kunt herkennen. Je voelt je extreem moe en lusteloos, bent prikkelbaar en kunt je maar moeilijk concentreren? Dan is de kans heel groot dat je de herfstblues hebt. Ben je daarbij ook nog eens somber of heb je enkel zin om in de sofa te hangen? Dan is het tijd om iets te ondernemen.

Terwijl de een reikhalzend uitkijkt naar Kerstmis en de eerste sneeuw, kijkt de ander al nostalgisch terug naar de zomermaanden. Oorzaak is het hormoon melatonine, je lichaam scheidt het goedje af zodat je ’s nachts beter slaapt. Heb je de herfstblues, dan is de kans groot dat je lichaam meer melatonine afscheidt. Gevolg: je wordt slaperig, ook overdag. Doordat je je vermoeid voelt, word je sneller prikkelbaar en somber. Tijd dus voor actie.

Dit doe je ertegen

Gelukkig zijn er enkele tips die je kunnen helpen.

  • Zorg voor een goede nachtrust, vermijd dutjes overdag
  • Ga regelmatig wandelen, de gezonde buitenlucht doet je goed
  • Plan iets leuks: boek een reis, plan een uitstap met het gezin,…
  • Eet gezond: zet veel groenten en fruit op het menu, mijd te veel suikers en vetten
  • Drink veel water, vermijd té veel koffie en alcohol
  • Omring je door mensen die je gelukkig maken en energie geven

Meer tips voor een gezonde herfst: