De feesten zijn voorbij, het is koud buiten en op de koop toe is het tijd om naar kantoor te gaan of je achter je thuiswerkcomputer te zetten. Een baaldag moet kunnen, maar wil je vanaf nu liever wat positiever zijn? Lees dan deze tips van verschillende experten.

Isabelle Gonnissen startte met de campagne ’30 dagen zonder klagen’ en schreef het boek ‘Kies positief’ waarin ze tips deelt om positiever in het leven te staan. Dit jaar start ’30 dagen zonder klagen’ opnieuw op 17 januari. 

Met opnieuw een jaar vol onzekerheid lijkt het nog moeilijker om een maand lang niet te klagen en enkel positief te zijn? 

“Dat wil ik zeker niet ontkennen. Het boek en de actie zijn geen oproep om allemaal altijd vrolijk en leuk te doen. Iedereen maakt nare dingen mee, maar je hebt wel invloed op hoe je er op reageert en mee omgaat. Toen ik enkele jaren geleden mijn 35-jarige nicht verloor aan kanker, was dat uiteraard heel pijnlijk. Het leven is soms hard en oneerlijk Maar we hadden de keuze: onszelf laten hangen of dankbaar zijn voor de mooie momenten. Zij is trouwens echt waar dit boek voor staat. Ze is elf maanden ziek geweest, maar heeft haar hoofd nooit laten hangen. Het was mooi om te zien hoe waardevol ze met die laatste momenten is omgesprongen en hoe ze er het beste uit heeft gehaald.”

In je boek staan oefeningen en tips. Je raadt om twee doelen uit te kiezen en daarop te focussen. Kost het dan niet veel tijd?

“Dat valt heel goed mee. Het zet je vooral aan het denken over wat je echt belangrijk vindt in het leven. Neem nu dit voorbeeld: in Tokio is er een restaurant waar je per minuut betaalt. Eet je een grotere hoeveelheid voedsel op een paar minuten, dan betaal je minder. Het bewijst in wat voor een ratrace we leven. Daarom vind ik stilte zoeken ook zo’n belangrijke tip. Zoek iets waar je rust door vindt in je hoofd. Voor mij is dat hardlopen of een bezoek aan de sauna. Die stilte is écht belangrijk voor je welzijn, maak er tijd voor.”

Enkele concrete tips van Isabelle: 

  • Durf dromen: schrijf op wat je graag wilt bereiken in het nieuwe jaar. Kies haalbare doelen.
  • Wees trots op jezelf: ga na wat je het voorbije jaar bereikt hebt. Dat grote project dat je goed hebt afgerond, die nieuwe woning of die gezonde maaltijden die je iedere dag op tafel hebt getoverd. Geef jezelf een pluim.
  • Leer complimenten geven en ontvangen: een klein gebaar met een grote impact
  • Zoek stilte op: ontdek welke dingen je rustig maken. Een gezellige wandeling, een goed boek of een heerlijk bad Alles is mogelijk, zolang je maar geniet!
  • Zeg hallo tegen vreemden: tijdens die wandeling, in de supermarkt of gewoon op straat.
  • Glimlach meer.

Gina Peeters & Isabelle Hoebrechts schreven samen het boek ‘Positieve Intelligentie’ en geven lezingen rond het thema. 

Jullie geloven heel sterk in de maakbaarheid van een positieve mindset? 

Gina: “Absoluut. Als er een goed voornemen is, dan is het wel om positiever te zijn. Net zoals een sixpack, kun je ook een positief brein trainen. In het boek vind je tips en oefeningen. We werken rond het ABCD-principe: waarbij iedere letter staat voor een focuspunt. Het vraagt de nodige training en geduld, maar het is zeker de moeite waard.”

Isabelle: “Wij werken heel graag samen omdat we allebei zo positief zijn. Het werkt heel aanstekelijk. Als we ons slecht voelen, kunnen we bellen naar elkaar. Je wordt positiever als je met positieve mensen optrekt en samenwerkt. Daarom wilden we graag het boek  schrijven. Hoe meer mensen we besmetten met ons positivisme, hoe beter.”

Het ABCD van Gina & Isabelle in het kort:  

A staat voor aanvaarding. “Je moet jezelf aanvaarden en je saboteurs leren kennen. Waar word je negatief van? Wanneer slaat je innerlijke criticus toe? Bovendien moeten we leren aanvaarden dat het leven niet perfect is en dat we dat zelf ook niet hoeven te zijn. Goed is goed genoeg.”

staat voor brein. “We wijden veel aandacht aan het brein omdat het de motor is die je gedachten stuurt. In het boek ontdek je hoe je brein precies werkt, en vind je verschillende oefeningen om je brein te trainen en zo positiever in het leven te staan.”

C staat voor curiositeit en communicatie. “Door met een nieuwsgierige blik open te staan naar nieuwe mensen, plaatsen of belevenissen, word je vanzelf positiever. Je hebt minder vooroordelen, verlegt grenzen en vindt gemakkelijker inspiratie. Communicatie is in iedere relatie belangrijk.”

D staat voor doen. “Je kunt nog heel veel boeken lezen over positief worden, maar als je dit tips niet toepast, zal het niet lukken. Stel daarom concrete doelen op om aan je positieve mindset te werken. Het boek helpt je daarbij op weg.”

Enkele concrete tips van Gina & Isabelle: 

  • Omring je met positieve mensen: je wordt er zelf vrolijker van en kan op jouw beurt mensen besmetten met positivisme.
  • Maak wandelingen in de natuur: neem wel je telefoon mee en neem foto’s van de dingen die je bewonderen. Een prachtig blad, een dier in de verte…
  • Dankbaarheid is zo belangrijk: hou bij in een dagboek waarvoor je zo dankbaar bent.
  • Wees positief voor en over elkaar: in relaties zijn er ups, maar soms ook downs. Hou in een gezamenlijk notitieboekje bij waarom je elkaar zo leuk vindt en wat je in elkaar apprecieert. Op moeilijke momenten is het fantastisch om zoiets terug te lezen.

Meer tips voor een positieve mindset: