Een nieuw jaar, dat zijn nieuwe voornemens. Sta vanaf nu positiever in het leven dankzij de tips van Isabelle Gonnissen, oprichtsters van de populaire challenge ’30 Dagen zonder klagen’ en auteur van ‘Kies Positief’, boordevol tips om vanaf nu resoluut voor het geluk te kiezen. Hallo, positivo!

De trein die wééral te laat was, een trage rij aan de kassa of die ene vriendin die altijd vergeet af te zeggen… Toegegeven, we klagen allemaal wel eens. In ‘Kies Positief’ legt Isabelle ons uit welke soorten klagen er zijn, wat het met ons doet en vooral: hoe we vanaf nu het glas vaker halfvol zien.

Positiever zijn is een goed voornemen. ‘Kies positief’ bevat tips die kunnen helpen. Wat mogen we verwachten?

“Absoluut, vooral een voornemen waar je zelf energie uit haalt en gelukkiger van wordt. Ik schreef het na de challenge ’30 dagen zonder klagen’. We kregen veel positieve reacties en vragen. Op die vragen probeer ik nu een antwoord te bieden. Het is opgedeeld in drie delen: gedachten, woorden en basishouding. Daarnaast zijn er twaalf doelen en tal van tips en leuke opdrachtjes om zelf positiever te zijn. Zeg nu zelf, het leven is toch gewoon leuker als we het allemaal wat positiever bekijken?”

Klinkt goed. Maar iedereen heeft het wel eens moeilijk.

“Klopt, en dat wil ik zeker niet ontkennen. Het boek is geen oproep om allemaal altijd vrolijk en leuk te doen. Iedereen maakt nare dingen mee, maar je hebt wel invloed op hoe je er op reageert en mee omgaat. Zelf heb ik in november mijn nicht verloren, ze was 35 en laat een man en twee kinderen achter. Het leven is soms vreselijk oneerlijk. Toch willen we ons hoofd niet laten hangen en proberen we positief te zijn, door dankbaar te zijn voor de mooie momenten en vaak aan haar te denken. Zij is trouwens de belichaming van mijn boek: ze is elf maanden ziek geweest en heeft haar hoofd niet laten hangen, het was mooi om te zien hoe waardevol ze met die laatste momenten is omgesprongen en hoe ze er het beste heeft uitgehaald.”

Het is een mooie gedachte. Hoe moeten we dan concreet aan de slag? 

“Ik raad aan om het boek eerst volledig te lezen. Bedenk voor jezelf daarna wat écht is blijven hangen. Ga met één of twee doelen aan de slag. Je kunt niet alles tegelijkertijd doen. Maar kies wat voor jou belangrijk is, ik heb er in 2018 bijvoorbeeld een gewoonte van gemaakt om tegen iedereen goeiedag te zeggen. Het is zo eenvoudig: even knikken tijdens het lopen, een taxichauffeur bedanken voor de rustige rit of de kok in een hotel een compliment geven. Geloof mij, je krijgt er veel vriendschap en warmte voor in ruil. Wanneer je zelfgekozen doelen na een tijdje gewoontes zijn, kun je weer met andere tips aan de slag.”

Dat klinkt wel alsof we er tijd in moeten steken. En het is al zo druk. 

“Dat valt heel goed mee. Het zet je vooral aan het denken over wat je écht belangrijk vindt in het leven. Neem nu dit voorbeeld: in Tokio is er een restaurant waar je per minuut betaalt. Eet je een grotere hoeveelheid voedsel op een paar minuten, dan betaal je minder. Het bewijst in wat voor een ratrace we leven. Daarom vind ik stilte zoeken ook zo’n belangrijke tip. Zoek iets waar je rust door vindt in je hoofd. Voor mij is dat hardlopen of een bezoek aan de sauna. Die stilte is écht belangrijk voor je welzijn, maak er tijd voor.

‘Be happy. Be yourself. Life is not about pleasing everybody’ is een van de quotes uit je boek. En zo zijn er nog wel wat. Zijn ze belangrijk voor jou? 

“Ik ben dol op quotes en haal er veel uit. Ze zeggen veel over je levensmotto. Stel jezelf regelmatig de vraag: ‘waar wil ik naartoe?’ Er zijn ongetwijfeld quotes die je daarbij helpen en je moed geven. Bovendien zijn ze onbewust een kleine herinnering aan je doelen. Ik heb er zelf ook in huis, en mijn kinderen zijn er net zo dol op als ik.”

Je zei zelf al dat we bewust stilte moeten opzoeken en zelfs uit negatieve situaties positieve elementen moeten halen. Heb je nog een gouden tip? 

“Het is heel moeilijk om één tip te kiezen, want ze zijn allemaal zo waardevol. Als ik toch moet kiezen, raad ik iedereen aan om te geloven in zichzelf. Vertrouw dat het allemaal wel goedkomt. Daarnaast is het einde van het jaar een goed moment om even stil te staan bij wat je bereikt hebt en je successen te vieren. Wat heb jij in de laatste tien jaar bereikt op het vlak van je privéleven, je werk of je hobby’s? Misschien ben jij die ene vriendin waar iedereen altijd bij terechtkan, misschien maakte je een mooie promotie of misschien pakte je een moeilijke situatie heel goed aan. Wees oprecht trots op jezelf en vier het!”

Hoe goed lukt het je om zelf altijd de tips toe te passen? 

“Ik ben zelf bewust met de tips bezig en neem regelmatig mijn gewoontes onder de loep. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik ze alle twaalf de hele tijd toepas. Als ik boos ben op mijn kinderen durf ik ook al eens ‘nooit’ of ‘altijd’ te gebruiken, we zijn maar mensen hè. En ik durf ook al eens te klagen. Maar op het einde van het jaar neem ik even de tijd om even te relfecteren en mijn dromen voor 2019 te noteren.”

Raad je het iedereen aan, dromen en voornemens voor 2019 te noteren?

“Absoluut, ik geloof echt dat ze bijdragen aan je welzijn. Kies niet enkel voor grote dromen, maar ook kleine dingen. Ik wilde bijvoorbeeld een poort langs het huis, die is nu besteld. We hoeven niet allemaal de Kilimanjoro te beklimmen of de Mont Ventoux op te rijden. Dat is trouwens nog een gouden tip die ik kreeg van psychiater Dirk De Wachter tijdens een interview naar aanleiding van het boek: ‘individuele dromen dragen weinig bij aan de maatschappij.’ En hij had daar wat mij betreft zeker gelijk in. Mijn doel is duidelijk: ik wil in 2019 nóg meer mensen aanzetten om positief te denken, mee te doen aan de uitdagingen in het boek én in april deel te nemen aan de 30-dagen-challenge.”

Tips voor een positief jaar:

  • Durf dromen: schrijf op wat je graag wilt bereiken in het nieuwe jaar. Kies haalbare doelen.
  • Wees trots op jezelf: ga na wat je het voorbije jaar bereikt hebt. Dat grote project dat je goed hebt afgerond, die nieuwe woning of die gezonde maaltijden die je iedere dag op tafel hebt getoverd. Geef jezelf een pluim.
  • Vind rust: zoek dingen waar je rustig van wordt. Een gezellige wandeling, een goed boek of een sessie in de sauna. Alles is mogelijk.
  • Zeg hallo tegen vreemden: tijdens die wandeling, in de supermarkt of gewoon op straat.
  • Glimlach meer.

Meer tips voor een positieve start van het nieuwe jaar:

 

Meer weten?

Kies Positief – Isabelle Gonnissen – Uitgeverij Lannoo – 16,99 euro

of 30 Dagen Zonder Klagen