Een drukke job, het huishouden runnen en tussendoor nog tijd maken voor ons sociaal leven. We hebben het allemaal druk. En dat levert stress op. Ook auteur, mama en directeur van Femma, Eva Brumagne, had dat probleem. Tot ze de oplossingen vond, en die heeft ze nu gebundeld in het boek ‘Opgeruimd leven. Roadtrip naar tijd en balans’. Aan ons verklapt ze drie dagen lang al enkele van haar gouden tips. Vandaag verklapt ze hoe je je werk beter organiseert.

Ontdek hier 6 signalen waaraan je merkt dat je stress hebt zonder dat je het weet

Het werk dat maar nooit af lijkt te raken, veroorzaakt tijdsdruk en stress. Dit is een breed maatschappelijk probleem dat jij en ik niet alleen opgelost krijgen. Denken in termen van tijd en productiviteit is een erfenis uit de industriële revolutie, toen er geredeneerd werd vanuit het perspectief van de machine. Hoe langer machines draaien, hoe meer werk ze verzetten. Dat geldt echter niet voor mensen. We kunnen niet de hele tijd productief zijn. Vele, lange uren werken is bovendien absoluut niet hetzelfde als effectief zijn.

Vergeet niet dat werken en rusten even belangrijk zijn. Ontspan geregeld door te ademen, te slapen en te bewegen. Gun jezelf korte (en soms langere) pauzes.

Je kan de enorme stroom aan informatie niet eigenhandig indijken, maar je kan ze wel zelf organiseren. Dat geldt niet alleen voor de input, maar ook voor de output van je werk:

1. Orde op je werkplek

Een to do dat bijna altijd op de laatste plaats in je lijstje belandt. Het lijkt niet zo belangrijk. Je hebt daar nu geen tijd voor. Je kunt de vraag ook omdraaien: hoeveel tijd zou je winnen wanneer je je documenten, foto’s, papieren en rapporten meteen zou terugvinden? Hoe leuk zou dat zijn?

2. E-mail de baas

Er zijn een aantal quick fixes om de instroom van e-mails te beperken: meld je af voor nieuwsbrieven die je zelden of nooit leest, schakel alle meldingen van sociale media uit en bewaar enkel de belangrijkste mails van discussies. Mails waarop het antwoord minder dan twee minuten van je tijd vergt, beantwoord je meteen en delete je.

Lees hier ook waarom je na het werk nooit je e-mails mag checken

3. Het plan

Belangrijke en dringende zaken eerst … dan de rest. Multitasken is geen goed idee. Het risico op fouten verhoogt door concentratieproblemen, je levert hoogstwaarschijnlijk geen diep werk dat waarde toevoegt en je krijgt er nodeloos stress van.

4. De ademende agenda

Een ademende agenda is voor ongeveer 60 procent gevuld met werk. De rest is leeg. De 40 procent niet-ingeplande tijd in een ademende agenda zorgt voor zuurstof. Elke werkdag is niet van a tot z planbaar. Er komen altijd onverwachte uitdagingen op je bord terecht.

Onze journalist testte de bullet journal. Lees hier hoe het werkt en wat ze er van vond.

5. Durf nee te zeggen

Allerlei vragen komen elke dag op je pad om die witruimte in je agenda in te vullen. Het is nu aan jou om te bepalen op welke van die vragen je ingaat en op welke niet. Je hoeft (en kunt) niet alle problemen oplossen.

Lees hier dé tips om vanaf nu nee te zeggen.

Wat levert dat allemaal op? Focus, flow, routine. En die routine geeft houvast.

Vergeet niet dat werken en rusten even belangrijk zijn. Ontspan geregeld door te ademen, te slapen en te bewegen. Gun jezelf korte (en soms langere) pauzes.

Meer tips van experten: