Corona heeft ook een grote invloed op ons mentaal welzijn. Terwijl jij het misschien liefst zoveel mogelijk negeert, wordt je partner net heel bang. Er is geen juiste of foute manier om met een crisis als deze om te gaan. Maar hoe reageer je best op je partner die er droevig van wordt? Emotionele bevestiging is de sleutel.

Eerlijk is eerlijk: jullie zitten nu de hele tijd samen en misschien word je er wel zot van, je partner die verdrietig, boos of angstig blijft. Je hoeft het niet perse eens te zijn met je partner om wel emotioneel te bevestigen: laat weten dat je je partner begrijpt en zoek naar manieren om rust te vinden.

Emotionele bevestiging houdt in dat we de gevoelens van onze partner begrijpen en bevestigen dat hij elke reden heeft om zich zo te voelen. Zo reageren als je partner verdrietig of boos is, zal de gemoederen bedaren. De reden is simpel: wanneer we gefrustreerd of boos zijn, zijn we eigenlijk op zoek naar bevestiging en empathie. Denk even zelf terug aan een moment dat je heel boos of verdrietig was, die bevestiging zorgde voor een gevoel van opluchting, niet?”

Psycholoog Guy Winch bedacht vijf tips om jezelf te trainen in emotionele bevestiging.

In 5 stappen naar emotionele bevestiging

  1. Laat je partner eerst zijn verhaal doen zodat je alle feiten kent, en belangrijker, zodat je weet hoe je partner zich voelt.
  2. Zeg hem dat je zijn kant van het verhaal begrijpt (ook al ben je het misschien niet eens met zijn kant). Voeg eventueel toe dat je het zelf anders bekijkt.
  3. Vertel hem dat je zijn gevoelens begrijpt, blijf niet algemeen, maar benoem gevoelens. (bijvoorbeeld: ik begrijp dat je nu bang bent).
  4. Zeg dat de gevoelens redelijk zijn, dat geeft hem perspectief.
  5. Druk empathie en sympathie uit voor die gevoelens. Misschien kan een noodplan helpen. Maak voor jullie gezin uit wat jullie zouden doen in noodsituaties: bedenk bijvoorbeeld een plan voor als een van jullie naar het ziekenhuis moet of hoe jullie de opvang voor jullie kinderen regelen. Vaak kan dat een angstige partner al iets kalmeren.

En maak regelmatig een wandeling samen, dat geeft rust en is ook nog eens goed voor de gezondheid.

 

Meer tips voor een gezonde relatie:

SOURCE: Psychology today