Een van de belangrijkste uitdagingen op het werk naast je job zelf, is de omgeving waarin je je bevindt. Voor velen voelt een korte email, een koele blik of een oogrol van een collega of baas heel slecht. Het zorgt voor gevoelens van verwarring of afwijzing, waardoor je je slecht kunt voelen over het werk en misschien zelfs niet meer graag gaat werken. Amy Morin schreef het boek 13 things mentally strong people don’t do en verklapt hoe je kunt omgaan met een toxische werkomgeving.

Koude sfeer?

Het is gevaarlijk om je verbeelding te laten werken op kantoor, dus het eerste waar je op moet focussen, zijn je eigen gedachten. Als je baas je niet kiest voor een bepaald project of niet  bepaald vriendelijk is, kan dat zijn omdat hij/zij boos is en dat op een foute manier uit, maar het zou ook minstens 100 andere betekenissen kunnen hebben. Misschien heeft je baas veel stress op persoonlijk vlak of heeft hij/zij nog projecten waar je nog niet van op de hoogte bent. Niet onmiddellijk panikeren dus.

Merk je dat je baas een aantal weken kil doet of je wordt regelmatig uitgesloten, dan kun je een keertje polsen of alles oké is. Het is belangrijk om geen veronderstellingen te maken of beschuldigingen te uiten. Ga niet roddelen achter iemands rug, maar spreek je baas of collega zelf aan. “Kan ik even met je praten?” is al voldoende. Spreek je bezorgdheid uit en luister. Een confrontatie hoeft helemaal niet boos of agressief te zijn. Door even te praten kan de lucht geklaard worden, voel je je opgelucht en hopelijk beter over je werk.

Lees verder op de volgende pagina

1 2
bekijk op één pagina
SOURCE: Goop