We hebben zo allemaal onze voornemens om gezonder te leven. Meestal gaan die over een gezondere levensstijl, kilo’s verliezen of onze huid beter verzorgen… Natuurlijk zijn deze allemaal belangrijk, al is er eentje dat we niet over het hoofd mogen zien: uit onderzoek blijkt namelijk dat onze sociale gezondheid minstens even belangrijk is voor ons welzijn dan pakweg dieettips of meer water drinken. Tijd dus om met je vriendinnen af te spreken!

Uit een recente studie, gepubliceerd in PLOS ONE, bleek dat iemands sociale leven – in dit geval gemeten door smartphonegebruik – een betere voorspeller is voor aangegeven stress, geluk en, dan een stappenteller die fysieke activiteit, het hartritme en slaap meet. “Dat wilt dus eigenlijk zeggen dat die data over onze fysieke gezondheid niet het hele plaatje vertellen”, zegt Nitesh Chawla, co-auteur van de studie en professor aan de Universiteit van Notre Dame.

Gelukkig maakt gezonder

“Er is nog een belangrijk onderdeel, dat omvat de vragen: ‘wie ben ik?’, ‘Wat doe ik?’, ‘Wie zit er in mijn netwerk?’, en andere soortgelijke reflectievragen. Een horloge dat je fysieke activiteit meet is goed, maar het zegt niet hoe vrolijk je bent, hoe gelukkig je wordt van je job of hoe je sociale leven eruitziet, zaken die belangrijk zijn voor je psychische én fysieke welzijn.”

De studie is niet de eerste die zegt dat je sociale leven – net zoals je voedingspatroon of beweging – belangrijk is voor je welzijn. Of het nu gaat over vrienden, familie, je partner… Ze zijn belangrijk voor je mentale én fysieke gezondheid, zo bleek uit meerdere studies. Een fijn sociaal leven kan je stressniveau verminderen en  je humeur verbeteren, maar het heeft ook belangrijke effecten op je fysieke gezondheid. Zo ben je meer geneigd gezonde fysieke voornemens te maken, ga je minder snel ongezond leven, heb je minder kans op hart- en vaataandoeningen en is je immuunsysteem over het algemeen sterker. Onderzoek toonde zelfs al aan dat de gezonde effecten van pakweg beweging sterker doorwegen als je een goed sociaal netwerk rond je hebt. Sociale isolatie of eenzaamheid is gelinkt aan een groter risico op chronische ziektes en mentale gezondheidsproblemen. De negatieve gezondheidseffecten van eenzaamheid worden vergeleken met het roken van 15! sigaretten per dag.

Mensen in een slechte relatie voelen zich vaker eenzaam dan mensen die geen liefdesrelatie hebben

Een serieus probleem, gezien uit recent onderzoek door UGent blijkt dat de helft van de Belgen zich eenzaam voelt. Dat is verrassend, gezien we dankzij sociale media 24 op 24 in contact kunnen staan met mensen. Waarom voelen we ons dan toch eenzaam? Volgens professor Lieven Annemans, onderzoeker en prof aan de UGent, heeft dat enerzijds te maken met het al dan niet hebben van een partner, anderzijds met armoede en gezondheid. Voor die laatste twee zou vooral de overheid maatregelen kunnen nemen. Maar die partner, dat is een ander paar mouwen. Allemaal zo snel mogelijk eentje zoeken dan, zou je denken. Maar ook dat is geen goed idee, zo blijkt uit de studie. Mensen die in een slechte relatie zitten, voelen zich nog eenzamer dan mensen zonder relatie.

Investeren in de juiste mensen

Wat je dan wel kunt doen? Vrijwilligerswerk is een optie, zo kom je onder de mensen en help je een ander. Maar ook in je eigen sociale kring kun je stappen onderemen: investeer tijd in de mensen die je energie geven, werk aan je relatie, spendeer tijd met vrienden en familie en neem zelf initiatief om sociale activiteiten te plannen. Heerlijk voornemen, toch? Als je ons zoekt: wij zitten dit weekend op terras met een wijntje én met onze vriendinnen.

Meer gezonde tips:

(Bron: TIME Magazine – Beeld: Sézane)