Een belangrijke presentatie op het werk, je partner die regelmatig overwerkt of die extra kilo’s die zijn blijven plakken na een zwangerschap… We zijn allemaal wel eens onzeker. Dankzij deze 7 tips pak je die onzekerheid eindelijk aan.

Onzekerheid is niet aangenaam, je voelt je minderwaardig en hebt schrik om te falen. Maar het is zelfs écht slecht voor je. Het kan je verlammen op je werk, je relatie langzaam verpesten en je kunt er zelfs depressief van worden. Dankzij deze 7 tips maak je eindelijk komaf met die vervelende onzekerheid.

1. Wees objectief

Als een vriendin onzeker is, sta je klaar met het beste advies. Maar zelf je eigen advies volgen is een pak minder evident. Ben je onzeker? Neem een stapje terug en bekijk je onzekere gevoelens en de situatie op een objectieve manier. Welk advies zou je je vriendin geven? Gebruik dat advies en gebruik geen excuses om het zelf niet te volgen. Moet je naar een feestje waar je niemand kent en ben je bang? Zeg tegen jezelf dat je nooit weet wie je ontmoet, het is altijd interessant om nieuwe mensen te leren kennen en van hen te leren. Jezelf niet de kans geven om telkens thuis te blijven waar je je veilig voelt, maakt je net zelfzekerder.

Pieker je vaak? Hier ontdek je de tips van een expert om er voor eens en altijd mee te stoppen.

2. Schrijf je angsten op

Ja het lijkt misschien een beetje wollig, maar het helpt écht om je angsten te noteren. Als je dingen opschrijft, neem je ze uit je hoofd en is het gemakkelijker om ze op een andere manier te bekijken. In plaats van die negatieve gedachten telkens opnieuw te laten ronddwalen in je hoofd, schrijf je ze dus beter op. Wees eerlijk tegen jezelf en bedenk bij je gedachten of ze logisch zijn. Misschien zijn ze irrationeel, zoals je afvragen wat mensen over je denken of jezelf zien als een gefaald persoon in de ogen van je ouders. Denk vervolgens na over die onzekerheden, beslis welke je maar beter kunt loslaten en aan welke je kunt werken. Je angsten kennen zal je helpen om zelf sterker in het leven te staan.

Succesvolle mensen schrijven regelmatig ideeën en gedachten op. Hier ontdek je wat ze nog meer doen na een drukke werkdag.

3. Vier je succes

Je hebt nu je onzekerheden opgeschreven, maar vergeet ook zeker je successen niet! Je bent al zo ver in het leven geraakt, dus wees er maar zeker van dat je dingen goed doet. Was je een goede student? Denk terug aan de tijd en wees trots. Een droomjob gevonden? Dat is echt niet zo evident, dus vier het maar goed in plaats van je af te vragen of je het wel goed gaat kunnen doen. Zelfs de kleinste successen moeten gevierd worden, enkele puntjes op je to-do-lijst afvinken is al een succes. Wanneer je negatief denkt over die kleine successen – “het is al veel te lang geleden dat ik al iets groots bereikt heb” – maak je gedachten dan terug positief. Besef ook altijd dat er nog veel goeds zit aan te komen en dat ook jij dat echt verdient.

Vind jij het moeilijk om altijd positief te zijn? Lees dan zeker even deze tips om écht positief in het leven te staan. 

4. Verander wat je kan

Als je vaak onzeker bent, haat je ongetwijfeld dingen aan jezelf. Probeer te veranderen wat je kan. Uiteraard, als je het haat om klein te zijn, valt er weinig te veranderen. Maar focus jezelf op die dingen die je wel kunt veranderen. Haat je het dat je iedere avond opnieuw in de zetel zit en een paar uur televisie kijkt? Pep jezelf op, ga naar de sportschool, ga naar een netwerkevenement of kook een gezonde maaltijd voor enkele vrienden. Het kan lang duren vooraleer dingen echt veranderen, maar kleine acties ondernemen zal je motiveren om te blijven gaan. Vergeet – zoals gezegd in het vorige punt – zeker niet om die kleine successen te koesteren.

Ontdek hier enkele tips om al veel uit je ochtend te halen.

5. Zeg vaker ‘ja’

Als je je onzeker voelt, zeg je al eens sneller nee omdat dat ‘veilig’ is. Het is eenvoudig om neen te zeggen tegen een feest, een etentje waar je amper iemand kent of een gezellig uitje met vriendinnen. Het is veilig om thuis in de zetel te zitten. Maar er gebeurt niks vreselijks als je wel ja zegt. Zeg vanaf nu dus vaker ja. Ga mee naar dat netwerkevement, maak een gezellig uitje met vrienden of zeg eens ja tegen die volledige nieuwe ervaring.

Als het té druk wordt, zeg je soms ook maar beter ‘neen’. Hier lees je hoe je dat doet.

6. Stop eindelijk met jezelf te vergelijken met anderen

Jezelf vergelijken met anderen is zowat de gemakkelijkste manier om je zelfvertrouwen een serieuze knak te geven. Hoe onzeker word je wel niet als je jaloers bent op die outfit van je succesvolle kennis of je je voorstelt over hoe eenvoudig dat leven van haar is ten opzichte van het jouwe. De waarheid is: misschien voelt ze zich helemaal niet zo zeker in die outfit en ook zij heeft problemen in haar leven. Vergeet dat nooit.

Hier lees je hoe je eindelijk stopt met jezelf te vergelijken met anderen.

7. Vertoef in goed gezelschap

Koester je goede vriendinnen. Als iemand in je sociale omgeving negatief is en jou en anderen telkens bekritiseert voor kleine dingen, stap je maar beter weg. Dit type mensen zal altijd een negatieve invloed hebben om je zelfbeeld. Omring jezelf met mensen die je steunen, oprecht willen dat je succes boekt en je steunen in slechte tijden. Wees zelf ook die goede vriendin voor hen.

Meer tips om je zelf goed te voelen: