Persreis Cirque du Soleil (dag 1)

Stagiaire Talitha van Vliet ging op persreis naar Madrid om  'Kooza', een voorstelling van Cirque du Soleil, in preview te gaan bekijken. Deze gaat op 18 juli in première in Knokke.

Ik schiet wakker in mijn bed. Vandaag is de dag dat Ik vertrek naar Madrid om 'Kooza' te gaan bekijken. Aangekomen op de luchthaven kijk ik rond om te zien of ik toevallig nergens iemand spot die op een journalist lijkt, al moet ik eerlijk toegeven dat ik geen idee heb waarop ikmoet letten. Misschien een iPad in de hand of een fototoestel? Ik nader een groepje en hoor het woord “freelance” vallen. Bingo! Zijn jullie toevallig de mensen die naar Madrid gaan voor Cirque du Soleil?” vraag ik. “Ja” antwoordt iedereen volmondig. Er volgen introducties en daarna is het tijd om in te checken.

Iedereen zoekt een plaatsje in het vliegtuig en zo’n twee uur later komen we aan in Madrid. 16 graden en bewolkt. Geen subtropische temperaturen, maar na maanden van vrieskou in ons Belgenlandje, is dit een enorme verbetering.

Buiten de luchthaven is het een kakofonie van taxistas en turistas die zich door elkaar mengen. “Spreekt er iemand goed Spaans?” vraagt de verantwoordelijke van de persreis. “Ik” zeg ik en bespreek met de taxichauffeurs waar we heen moeten. Het NH-hotel in Zuid-Madrid. In 4 taxi’s scheuren we achter elkaar op de snelweg richting hotel. Time is duidelijk money voor deze mannen.

We komen aan bij een gloednieuw modern gebouw met rode en zwarte ramen. Iedereen is onder de indruk van dit imposante hotel. Eenmaal ingecheckt rept ieder zich naar zijn kamer om de internetverbinding te testen en de nodige journalistieke taken uit te voeren.

Een uurtje later is het tijd voor de lunch. Aan tafel wordt er druk gespeculeerd over de show van Cirque du Soleil. Een ding staat vast: iedereen is vol verwachting over het programma van vandaag, met de backstage tour, de show en de interviews met de artiesten.

Na een heerlijk driegangenmenu is het tijd om te vertrekken. Het hotel is maar vijf minuten verwijderd van Cirque du Soleil en in no time staan we op het binnenplein, omringd door witte tenten. Het is allemaal heel indrukwekkend. In de grootste tent krijgen we een betere kijk op het leven van deze artiesten. Ondanks hun verschillende achtergronden en nationaliteiten zijn ze één grote familie. Er is een gezamenlijke repetitieruimte, een recreatieruimte en nog veel meer.

We nemen een kijkje in de hoofdzaal, waar vanavond de uitvoering van ‘Kooza’ zal plaatsvinden. Drie Colombiaanse jongens zijn druk aan het repeteren op het podium. Met open mond en ingehouden adem kijken we hoe hun lenige lichamen de moeilijkste stunts uitvoeren op een draaiend rad.  Dat belooft voor vanavond!

Na een rondleiding en een interview met de Creative Director van Cirque du Soleil gaan we allemaal samen eten in de kantine van de artiesten. De ruimte is simpel ingericht met tafels, stoelen en enkele computers. Het eten is zeker geen haute cuisine, maar het smaakt. Buiten begint het te schemeren en de lichtjes in de kantine springen aan. Erg gezellig. Naarmate het later wordt komen er meer en meer geschminkte artiesten binnen die er ons op wijzen dat het tijd is om naar de show te gaan.

We begeven ons naar de tent en eenmaal gezeten duurt het nog maar enkele minuten of de introductie van Kooza begint. Een fantastisch spektakel met licht- en geluideffecten, grappige en ontroerende stukken, gevaarlijke en spectaculaire acts, laat ons volledig sprakeloos. Na een staande ovatie van tien minuten begint iedereen zich naar buiten te begeven. Er wordt druk gepraat onder mekaar. “Wauw, heb je dat gezien? Dit was echt buitengewoon”. Het is een geroezemoes van lovende woorden. Iedereen is onder de indruk. ‘Kooza’ is echt de moeite waard.

Na een interview met enkele artiesten keren we terug naar het hotel. Tijdens de terugweg wordt er niet veel gepraat. We zitten nog met onze gedachten bij de show. In het hotel gaat iedereen met een gelukzalige glimlach naar zijn kamer. “Slaapwel!” wordt er nog geroepen en de lichten gaan uit. Een geslaagde eerste dag.

Partner Content

Gesponsorde content