Het Antwerpse familiebedrijf Parfuma werd in 1971 opgericht als kleine nicheparfumerie op de Eiermarkt. Daar zitten dochter Caroline en zoon Benoit vijftig jaar later nog steeds, al is het aanbod anno 2021 enorm geëvolueerd en gegroeid.

Interview met Caroline Breckpot (44) van Parfuma

Zo’n tien jaar geleden namen jij en je broer Benoit de zaak over van jullie vader Philippe. Wat is er sindsdien veranderd?

“We waren ervoor natuurlijk ook al zo’n 10 jaar actief in het bedrijf en gedurende die periode brachten we al wat veranderingen aan. We bleven trouw aan het concept qua klantenservice en productkennis, maar boden geleidelijk aan nog meer nichemerken en beleving in de parfumerie. In ons Beauty Center hadden we in het begin behandelingen met dezelfde merken als in de parfumerie maar na een tijdje zijn we daar ook meer cosmeceuticals gaan gebruiken. Zo kreeg het Beauty Center een eigen identiteit en was het geen aanvulling op onze shop maar eerder een aparte plek voor huidverbetering.”

In 2009 gingen jullie online en daarmee werd Parfuma één van de eerste ‘beautywebshops’ in België. Vanwaar de nood om er toen al mee te starten?

“Ons eerste nichemerk was La Mer en in het begin waren we de enige in België die het merk verkocht. Er was toen vanuit overal in het land heel veel vraag naar. Mensen die niet konden langskomen, belden ons op met de vraag producten naar hen op te sturen. Toen we meer echte nichemerken in ons aanbod kregen, dachten we dat naar deze service zowel in België als de rest van Europa steeds meer vraag zou zijn. Zo zijn we het meer en meer beginnen uitbouwen. Online boden we vrij lang énkel de nichemerken uit ons aanbod omdat het met de commerciëlere merken moeilijker was om te concurreren qua prijs. Bovendien is zo’n webshop echt heel arbeidsintensief; je moet telkens beelden maken, alles in drie talen vertalen… Voor een kleine onderneming vraagt dat best veel werk. Nu bieden we meer en meer producten ook online aan zodat de klant ook daar bijna ons volledige aanbod ziet maar nog steeds niet elk product uit de parfumerie staat op de website.”

Hoe heb jij de nicheparfumerie zien evolueren over de jaren heen?

“Het aanbod is enorm toegenomen. Terwijl er vroeger maar een aantal niche skincare, parfum en make-upmerken bestonden, krijgen we nu dagelijks nieuwe aanvragen, ook meer en meer van clean beauty labels.”

Hoe sta jij tegenover de nieuwste generatie groene producten?

“Ik vind het een heel goede evolutie dat mensen steeds beter weten welke ingrediënten ze op hun huid smeren en bewust kiezen voor merken met een milieuvriendelijker productieproces. Dat vinden wij bij Parfuma ook heel belangrijk. Al zal ik daarbij nooit de andere merken bannen want ik vind dat elk label bij ons goede producten aanbiedt. Ikzelf zou nooit enkel op natuurlijke beautyproducten overschakelen en vind de mix van beide belangrijk.”

Spelen jullie in op de trends en op welke manier?

“Ja, ik ben er wel mee bezig en kijk internationaal welke merken er daar in opmars zijn. Terwijl ik vroeger eerder merken selecteerde op buikgevoel, luister ik nu ook meer naar de klant. Die leest magazines, komt veel te weten online, reist graag… waardoor we veel vraag krijgen naar specifieke labels en producten. Ik probeer daarop in te spelen en aan hun vraag te beantwoorden. Zo zien we dat ‘selfcare’ en ‘wellness’ categorieën zijn die beter scoren in deze coronatijd.”

Hebben jullie door de coronacrisis de focust verlegd naar het online gebeuren of blijft de fysieke winkel prioriteit?

“Onze fysieke winkels blijven prioritair en het heeft in mijn ogen alleen maar voordelen. Wij geven advies op maat en kunnen goed kijken naar de beautywensen van de klant. Bovendien kan je in een fysieke winkel ook alles voelen, ruiken en uitproberen terwijl we perfect kunnen vertellen hoe je er thuis mee aan de slag gaat. Het laatste wat we willen, is dat de klant met een product naar huis gaat zonder te weten hoe het te gebruiken. Verder merken we ook dat onze klant vaak eerst online aan het shoppen gaat en dan toch ook naar de winkel afzakt voor gedetailleerd advies of visaversa. Onze baseline ‘the luxury of feeling fabulous’ vat dat eigenlijk mooi samen; we willen dat onze klant bij het buitenwandelen het gevoel heeft dat er is geluisterd, eerlijk advies en samples op maat gegeven werden; iets waar hij of zij écht iets aan heeft gehad. Ook met onze behandelingen willen wij dat fabulous gevoel teweegbrengen.”

Bots je dan op bepaalde grenzen online?

“Het persoonlijke contact dat je in de winkel hebt, ligt iets moeilijker online. We hebben het voorbije jaar onze virtuele afspraken gelanceerd maar voelen dat de vraag in België toch niet zo groot is. Wat wel werkt, zijn onze workshops met testpakketjes die de klant thuis ontvangt en waarbij we virtueel uitleg en advies geven. Via mails, telefoon, social media en messenger krijgen we natuurlijk wel meer en meer vragen binnen, maar het emotionele contact leggen online is een extra uitdaging.”

Welke merken zijn in België momenteel exclusief bij Parfuma te koop?

“Vroeger hadden we veel meer exclusiviteiten maar nu zijn we met NARS, Oribe, Tom Ford Make-up en Molton Brown de enige.”

Wat zijn momenteel jullie bestsellers?

“De zelfbruindruppeltjes van Tan-Luxe gaan hard maar ook Environ boomt enorm qua verkoop; naar de zomer toe is vooral hun RAD-zonnecrème populair. Waar ook vaker vraag naar is, zijn de voedingssuplementen van Advanced Nutrition Programme. Mensen zijn steeds meer bezig met schoonheid van binnenuit. Ook Oosterse Parfums zoals Montale, Mancera en Xerjoff zijn erg populair. De vraag naar make-up is iets minder door corona; minerale make-up van Jane Iredale scoort nog altijd heel goed plus de Orgasm Blush van NARS en de setting powder van Laura Mercier blijven ook toppers.”

Als je met vakantie gaat, neem je dan steevast iets mee van de plaatselijke shops en marktjes?

“Ja, dat gebeurt en ik kijk ook heel veel rond, dat heb ik geleerd van mijn vader. Zelfs nu hij al een tijdje uit de zaak is, gaat hij nog steeds overal rondkijken hoe ze het elders doen. Ik krijg dan ook geregeld foto’s van hem doorgestuurd met nieuwe ideetjes en inzichten, hij blijft daar echt actief over nadenken.”

Ben je zelf altijd een beautyjunkie geweest?

“Nee, eigenlijk niet. Het was zelfs oorspronkelijk niet mijn bedoeling om in Parfuma te starten. Als klein meisje hielp ik tijdens de kerstperiode wel met het inpakken van cadeautjes en dat vond ik heel leuk maar mijn papa nam zijn job niet mee naar huis. Hij stond ook alleen in de zaak, zonder mijn mama, en pushte me nooit om bepaalde beautyproducten uit te proberen. Ik merk dat ik dat nu wel meer doe bij mij dochter al hoeft zij van mij de zaak absoluut niet over te nemen als ze dat niet wil.”

Dit jaar wordt Parfuma 50, hoe gaat jullie dat vieren?

“We vieren het hele jaar door met leuke acties en brengen voortaan ook vier keer per jaar een eigen magazine uit. Hierin inspireren we de klant met nieuwigheden in alle categorieën en beantwoorden we de vragen die ze in de winkel en online stellen (lees: welk voedingssupplement gebruik je voor welk probleem, hoe kies je de juiste tint foundation…). Verder openen we in het najaar een nieuwe winkel in Hove! We merkten dat onze stock van de webshop heel veel plaatst innam in Antwerpen (vorig jaar verstuurden we maar liefst 24.000 pakjes!) en zochten naar een grotere ruimte waar we onze kantoren en het online gebeuren konden vestigen. We vonden een pand dat ook meteen de ruimte had voor een extra winkel en behandelingscabines. Verder willen we alles steeds meer digitaliseren en personaliseren, zowel online en offline. We denken bijvoorbeeld aan afhaalautomaten waarbij de klant beautyproducten rechtstreeks uit de automaat kan shoppen en ophaalt wanneer hij of zij dit wenst.”

De beautyroutine van Caroline

Caroline is niet honkvast aan één merk. Haar huidige ritueel ziet er zo uit:

1. Precleanse en Ultra Calming Cleanser

dermalogica, € 49 en € 43.

2. Daily Microfoliant

dermalogica, € 64

3. Radiance Daily AHA Tonic

“Voor extra glow (Ren Skincare, € 32).”

4. The Treatment Lotion

La Mer, € 139.

5. Cosmetic Gold Roll-CIT

Environ, € 218.

6. Glycolic + E + F Ampoules of Antiaging Flash Ampoules

Mesoestetic, € 53,70.

7. V-Lift Roller

The Coucou Club, € 45.

8. Radiance DNA Intensive Cream

Mesoestetic, € 92,80.

9. Black Rose Fluide Contour des Yeux

Sisley, € 105,50.

10. Mesoprotech Melan SPF130+ Pigment Control

“Tegen mijn zwangerschapsmasker (Mesoestetic, € 55,40).”

11. Oribe Gold Lust Repair & Restore Shampoo & Conditioner

“Qua haarverzorging momenteel m’n lieveling (Oribe, € 51).”

13. Huidsupplementen

Skincare Ultimate 28 Day Supply (€ 77 voor 140 capsules).

“Qua behandelingen doe ik regelmatig de combinatie van Mésoéclat peeling met M-Pen Microneedling (Parfuma Beauty Center, € 170).”

De 5 minuten make-uproutine van Caroline

  1. Teint: Glow Time Full Coverage Mineral BB Cream (Jane Iredale, € 50)
  2. Blush: Orgasm (Nars, € 33)
  3. Lippen: Neo Nude Ecstasy Balm Deep Pink (Giorgio Armani Beauty, € 30)
  4. Wenkbrauwen: Eye Brow Pencil Soft Brunette (Laura Mercier, € 26)
  5. Wimpers: Badass Mascara (Tom Ford Beauty, € 48)

Parfuma in ‘t kort

Bij Parfuma vind je zowel in de winkels als online een groot aanbod aan exclusieve beautymerken, unieke parfums, make-up must-haves, specifieke haarproducten én huid- en lichaamsverzorging. In hun Beauty Center kan je terecht voor behandelingen met Environ, La Mer, Shiseido, Mesoestetic, de make-up van Jane Iredale en een manicure met Koh-producten.

Parfuma Antwerpen – Eiermarkt 31, 2000 Antwerpen. 
Parfuma Wijnegem – Turnhoutsebaan nr 5 Wijnegem Shopping Center, shop 7, 2110 Wijnegem.

parfuma.com

Meer beautytips

Beelden: Liesbet Peremans.